Ga naar hoofdinhoud

Den Engelsen Bedrijfswagens: ‘Service is altijd nodig’

In een bedrijfswagenmarkt die bol stand van veranderingen en soms ook onzekerheid was daar afgelopen zomer ineens de overname van vier dealerbedrijven van MAN door Den Engelsen Bedrijfswagens. Een gedurfde stap, zo lijkt het. Directeur/eigenaar Michel Den Engelsen legt uit hoe hij de toekomst van zijn bedrijf waarborgt: “Klanten zullen altijd om service blijven vragen.” [INHOUD | INDEX TTMnl2019_6_32]

Den Engelsen Bedrijfswagens is dan weliswaar een nieuwe naam, Michel den Engelsen werkt al meer dan 10 jaar in de trucksector. “In 2008 ben ik begonnen bij MAN Nederland Dealer, als accountmanager bij de bestelauto’s. Ik voel me als een vis in  het water in het dealerbedrijf. Contact met klanten, een echte lokale en regionale functie, goede producten, dat vind ik leuk. Op een gegeven moment was ik salesmanager over de tien vestigingen van MAN Nederland Dealer.” Een prima functie, maar toch verkaste Den Engelsen na negen jaar naar de Groeneveld Groep. “Ik had het idee in mijn hoofd dat ik internationaal wilde gaan werken. Dat bleek een misvatting. Ik miste het dealerbedrijf echt. Ik wilde terug, maar dan wilde ik wel echt iets voor mezelf.”

Michel den Engelsen

Pon
Net toen Den Engelsen aan het verkennen was of hij een dealerbedrijf wilde overnemen of zelf iets op zou zetten, belde importeur Pon. “Zij waren op zoek naar iemand die vier van de tien vestigingen van MAN Nederland Dealer wilde overnemen. En voor de lange termijn”, vertelt Den Engelsen. “Ik keerde terug bij MAN Nederland Dealer als commercieel directeur en zo konden we samen de overname bewerkstelligen. Dat heeft alles bij elkaar 11 maanden geduurd. Een intensieve tijd, maar begin augustus konden we melden dat de overname een feit was.”

CO2-neutraal
De overname houdt in dat Den Engelsen Bedrijfswagens de nieuwe MAN-dealer wordt voor Zuid-Oost Nederland. Het bedrijf van Michel den Engelsen nam de vier MAN dealerbedrijven over in Eindhoven, Nijmegen, Venlo en Stein. Ook het Volkswagen Bedrijfswagencentrum in Eindhoven hoort bij de overname. Alle 135 medewerkers gingen over van MAN Nederland Dealer naar Den Engelsen Bedrijfswagens. Het hoofdkantoor bevindt zich in Eindhoven. Den Engelsen leidt ons kort rond in de vestiging Eindhoven, met een kleine showroom, werkplaatsreceptie, onderdelenmagazijn, truckwerkplaats, APK-straat, bestelautowerkplaats, een werkplaats voor de afwerking van nieuwe voertuigen en een kleine werkplaats voor transmissies. “De vestigingen in Nijmegen, Venlo en Stein zijn behalve MAN dealerbedrijven ook servicevestigingen voor Volkswagen Bedrijfswagens. En net als vroeger kan de klant op alle vestigingen ook terecht voor service en reparatie aan andere merken trucks en bestelwagens, evenals aan aanhangwagens en opleggers, voor gebruikte voertuigen en voor leasing en financieringen”, vertelt Den Engelsen. “Onze vestigingen in Stein en Venlo zijn overigens splinternieuw, die in Venlo is zelfs CO2-neutraal.”

Toekomst
Als je tegenwoordig met truckdealers praat, geven ze nogal eens blijk van een ongewisse toekomst. Er is een schreeuwend tekort aan jonge technici, en met de elektrificatie van het wagenpark lijkt er minder onderhoud in de toekomst nodig. Is Den Engelsen een durfal om dan ineens vier dealerbedrijven over te nemen? “Ik durf het aan, omdat het om bedrijfsauto’s gaat. Met personenauto’s had ik het wellicht niet gedaan. Maar ik hou nu eenmaal van het dealerbedrijf, èn van bedrijfsauto’s. Personeelstekort? Ik kan altijd goede monteurs gebruiken, maar over een echt tekort zul je mij niet horen. Het ligt er maar aan hoe je met je mensen omgaat. De gemiddelde leeftijd onder de monteurs is hier 39. We hebben hier veel BBL’ers werken, maar er komen ook jonge monteurs gewoon naar ons toe. We geven ze hier wat vrijheid, wat verantwoordelijkheid, en daar komt arbeidsvreugde uit voort. Ik zie juist dat jongeren zich aangetrokken voelen tot nieuwe technologie”, schetst Den Engelsen. Daarbij wil hij zijn bedrijf een ‘familiebedrijf’ laten zijn. “Nee, dat betekent niet dat de familie Engelsen hier werkt, maar de sfeer moet die van een familiebedrijf zijn. Met warmte, met gevoel. Ik ben zelf gevoelig voor die sfeer”, aldus Michel, wiens vader Ron den Engelsen een bekende is in de truckindustrie. “We praten veel en hij geeft me regelmatig advies”, geeft Michel aan, “maar hij maakt formeel geen deel uit van het bedrijf.”

Rand van de stad
“We leven in een interessante tijd, met de opkomst van alternatieve aandrijflijnen”, vindt Den Engelsen. “Ik geloof echter niet dat dat per se ten nadele van het dealerbedrijf is. Elektrische voertuigen moeten ook onderhouden worden. Minder weliswaar, maar ik zie wel een rol voor ons aan de rand van de stad. Kunnen de transporteurs het elektrische voertuig dat ze in het centrum nodig hebben bij ons verkrijgen, wie weet op deelbasis. De mogelijkheden zijn legio, maar ik geloof ook dat de rol van diesel voorlopig niet uitgespeeld is. Zeker niet als het gaat om lange-afstandstransport. En wie weet ook niet op de langere termijn, alleen dan met schonere brandstoffen als HVO.”

Kracht
Den Engelsen is dan ook niet bang voor de ondergang van het dealerbedrijf. “Nee, want de kracht van het dealerbedrijf is dat het lokaal en regionaal opereert, heel dicht bij de klant. Wij bedenken de business niet, de klant vraagt en samen zoeken we naar oplossingen. Dat is ook de blauwdruk voor de toekomst. We focussen op de business zoals die nu is, en luisteren naar de klant om te kijken welke kant we ons naar toe gaan ontwikkelen. Er komt superslimme technologie aan, ook als het om bijvoorbeeld preventief onderhoud, maar het blijft toch allemaal mensenwerk. Die menselijke kant van de zaak, daar kun je als ondernemer het verschil maken.”

Meer tijd hebben voor klanten. Dat is een van de speerpunten voor 2020 van Den Engelsen Bedrijfswagens. “Natuurlijk, groei in omzet ook, en dat is ook mogelijk. Zowel voor de werkplaats, als voor VW bedrijfswagens, en voor MAN, zeker met die veelbelovende nieuwe truckgeneratie die eraan komt. Maar het belangrijkste blijft de klant. Markt èn mens. Want je kunt nog zulke fantastische producten hebben, service blijft het belangrijkst. Dat transportbedrijf wil rijden, en blijven rijden.”

#familiebedrijf
#service
#toekomst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer