Foto’s: Fuso vernieuwt Canter • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Fuso vernieuwt Canter

Fuso kondigt aan dat vanaf deze maand de vernieuwde Canter te bestellen is. De Canter heeft geen totaal nieuwe maar een opnieuw ontworpen cabine, plus nieuwe veiligheidsvoorzieningen.

De Fuso Canter is alweer sinds 1963 op de markt en sindsdien zijn er wereldwijd 4,5 miljoen geproduceerd.

Net als zijn voorganger is de nieuwe Fuso Canter verkrijgbaar in vijf gewichtsklassen (3,5t tot 8,55t), zes wielbases (2.500 mm tot 4.750 mm), drie motorvermogensvarianten (130 pk tot 175 pk) en drie cabinevarianten (standaard (1,7m breed), comfort (2,0m) en crewcab (2,0m)). Nieuw is dat Fuso nu ook de 3.5t Canter met een S-cabine aanbiedt in alle markten met rechtse besturing en de mogelijkheden voor carrosseriebouw verbetert met een nieuwe wielbasis van 3.400 mm voor de 3S-modellen. Met het nieuw ontwikkelde compacte uitlaatsysteem voldoet de nieuwe Fuso Canter aan de Euro VI – E emissienorm.

De nieuwe Canter heeft ook een herontworpen voorkant. Het weerspiegelt ook de Black Belt-designidentiteit van Fuso, die doorloopt in andere voertuigen van het productgamma van het Japanse merk. De gestroomlijnde lijnen van de cabine integreren moderne LED-koplampen (optioneel) en vertegenwoordigen zowel een technologische als conceptuele update na tien jaar.

De nieuwe Canter kan nu worden besteld met Sideguard Assist. Dit systeem detecteert bewegende kwetsbare weggebruikers aan de passagierszijde van de truck via radarsensoren. Deze veiligheidsfunctie waarschuwt wanneer het een risico op een aanrijding detecteert wanneer de bestuurder naar de passagierszijde stuurt of de richtingaanwijzer aan de passagierszijde heeft ingeschakeld. Naast het Advanced Emergency Braking System (AEBS), het Electronic Stability Program (ESP) en het Lane Departure Warning System (LDWS) die al in het vorige model aanwezig waren, zorgt het nieuw geïnstalleerde Sideguard Assist voor extra veiligheidsondersteuning. Verdere veiligheidsverbeteringen zijn de optionele LED-koplampen met 30 procent beter zicht, een nieuwe Autolight-functie en een versterkte bescherming aan de achterzijde tegen klemrijden, waardoor de impact bij een ongeval tot een minimum wordt beperkt.

De voorbije decennia heeft Fuso voortdurend verbeteringen aangebracht aan zijn lichte bedrijfsvoertuigen om tegemoet te komen aan de behoeften van de klant. Dankzij de verbeterde geluidsisolatie heeft de nieuwe Canter een lager geluidsniveau in het interieur. De ruime cabine met goed zicht rondom stelt de chauffeur in staat om gemakkelijk in de stad te manoeuvreren. De lage instaphoogte van de Canter en de gemakkelijke toegang tot de cabine zijn ontworpen om vrachtwagenchauffeurs te ondersteunen – vooral in de distributiesector. Fuso heeft helaas nog geen foto’s van het interieur afgegeven.

De productiestart van de nieuwe Canter in de Europese Fuso-fabriek in Tramagal, Portugal, is gepland voor december 2021.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer