LenGo Nederland, waar truck-dealer De Burgh en Van Hooft onder vallen, is het eerste truck service center dat klaar is voor de slimme tachograaf, die vanwege halverwege juni 2019 verplicht wordt. LenGo beschikt nu al over over de benodigde (meet)apparatuur en kennis beschikt om de nieuwe generatie tachograaf te installeren, ijken en onderhouden.
Nico van Beek, directeur LenGo: “De nieuwe tachograaf is een feit en de introductie komt sneller dichterbij dan je denkt. De nieuwe werkplaatskaarten zijn vanaf 15 maart verkrijgbaar , waarmee we aan de slag kunnen met ingebruikname en ijkingen. Daar zitten wel wat nieuwe onderdelen aan, zoals de ijking van de DSRC-antenne en de GNSS-koppeling voor satelliet-positiebepaling. Dat betekent dat je nieuwe apparatuur nodig hebt, dat je mensen getraind en gecertificeerd moeten zijn. Wij willen vooroplopen om onze klanten de best mogelijke service te kunnen bieden.”

Rob Tamse, managing director Continental / VDO: “De nieuwe tachograaf betekent echt een stap voorwaarts. Het systeem is veiliger dan ooit, met nieuwe manieren om misbruik moeilijker te maken. Het systeem is ook veelzijdiger dan ooit. Vanzelfsprekend vraagt de nieuwste technologie om passende meetmethoden en -protocollen. Fabrikanten, service centers en controlerende instanties; we hebben met zijn allen een flinke slag te maken. Bovendien zullen de ontwikkelingen steeds sneller gaan, nieuwe toepassingen zijn met simpele software-updates mogelijk . Gelukkig is veel van onze meetapparatuur zoals de VDO Workshop Tab, dat ook. Met advies en begeleiding van VDO-distributiepartner Info Instruments, maakt LenGo de verstandige keuze zich grondig voor te bereiden op de komst van de slimme tachograaf. Zo gaat het binnenkort alvast testen hoeveel tijd het nieuwe ijkingsproces in beslag gaat nemen. Je moet tenslotte weten waarover je praat, wil je klanten goed kunnen voorzien van goed advies en service.”
Nog een belangrijke reden om ‘DTCO 4.0 Ready’ te zijn is het voorkomen van boetes. ILT en RDW geven aan steeds meer te sturen op systeemcontrole. Nico van Beek: “Je wilt niet van het toeval afhankelijk zijn. Een tijdens een steekproef geconstateerde fout, gemaakt door monteurs of tachograaftechnici, betekent dat je zes weken geen ijkingen/keuringen mag verrichten. Een foutje (ook onbewust) is snel gemaakt. Daarom wil je zorgen dat al je mensen echt weten en begrijpen wat de nieuwe tachograaf met zich meebrengt.”
Continental / VDO is er als fabrikant op gericht om de markt zo goed mogelijk te informeren over en trainen in alle zaken die nodig zijn voor een soepele invoering van de Slimme Tachograaf. DTCO 4.0 Ready is een compleet pakket van instructie, trainingen en ondersteuning voor Tachograaf Service Partners en truck werkplaatsen.
Bron: VDO