De ACEA, de koepelorganisatie van auto- en truckfabrikanten, heeft de halfjaarcijfers voor de bedrijfsautoregistraties bekend gemaakt. De Europese truckmarkt, inclusief de Nederlandse, toont zich daarin redelijk stabiel. De markt voor bestelauto’s echter loopt serieus achter op vorig jaar.
150.137. Zoveel nieuwe vrachtwagens werden er van januari tot en juni 2022 geregistreerd in de Europese Unie. In januari-juni 2021 waren dat er iets meer: 153.975 (-2,5 procent). Waar geheel Europa dus een licht verlies aan registraties laat noteren, doet Nederland het net andersom met een best aardige winst. Vorig jaar, van januari tot en met juni 2021, werden er 6.744 nieuwe trucks geregistreerd, in de eerste zes maanden van dit jaar was dat 7.154. Een stijging van 6,1 procent. Over alleen de maand juni scoorde Nederland zelfs een winst van 9,2 procent (1.084 naar 1.184 stuks). Enigszins zorgwekkend is wel dat grote landen als Duitsland en Frankrijk de registraties in het eerste half jaar licht zagen terug lopen.
Dat de totale Europese bedrijfswagenmarkt over half 2022 dik 20 procent inlevert, wordt veroorzaakt door de magere bestelautomarkt. In de eerste helft van dit jaar werden er in de EU 653.731 nieuwe bestelauto’s geregistreerd. Vorig jaar was dat nog 858.958, een verlies van maar liefst 23,9 procent. Nederland doet het iets beter dan het Europese gemiddelde, maar reden tot juichen is er niet. Van januari tot juni 2022 werden er 31.693 nieuwe bestelauto’s in ons land geregistreerd, een verlies 19,4 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van 2021 (39.337 stuks). In juni van dit jaar boekte Nederlands overigens met 5.980 nieuwe bestellers een vrijwel gelijk resultaat als in juni vorig jaar. Ook hier is te zien dat de landen van de grote aantallen, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, fors inleveren ten opzichte van vorig jaar.
