Ga naar hoofdinhoud

ROGAM: Schaalvergroting is gewenst

2018 was een bijzonder jaar voor Mercedes-Benz dealer ROGAM. De personenwagenactiviteiten werden overgenomen door de Van Mossel Automotive Groep. Geen vijandige overname, maar een zuiver strategische, door ROGAM zelf geïnitieerd. Hoewel het hoofdstuk ‘personenauto’s’ afgesloten voor is voor DGA Hans van Ruiten, blijft strategie het bedrijf ook dit jaar bezighouden. “We onderzoeken nu de mogelijkheden voor de gewenste schaalvergroting voor bedrijfswagens.” [INHOUD | INDEX TTMnl2019_1_74]

ROGAM is al sinds mensenheugenis de Rotterdamse bestelauto- en vrachtautodealer voor Mercedes-Benz in het Rijnmond-gebied, maar de echte wortels van het bedrijf van de familie van Ruiten liggen in het transport. “Mijn opa was al voor de Tweede Wereldoorlog beurtvaartschipper tussen Rotterdam en Haarlem. Al voor de oorlog stapte hij over op het wegtransport. Van Ruiten Transport heeft lang zelfstandig bestaan en is eind vorige eeuw opgegaan in RSB en later in Lehnkering”, vertelt Hans van Ruiten. Hij wijst op een oude foto in zijn kantoor. “Hier, aan de Bergweg in Bergschenhoek, begon mijn opa het bedrijf, in dat huis op de foto. Het is pas recent gesloopt voor een nieuw kantoorpand.” In 1955 startte Simon van Ruiten, de vader van Hans, in Bergschenhoek zijn dealerschap voor Mercedes-Benz. “Hij was ook benaderd om importeur van Büssing te worden, maar hij koos voor het dealerschap van Mercedes-Benz. We hebben in die jaren een groot deel van Zuid-Holland, Zeeland en Noord-West Brabant voorzien van Mercedes-Benz vrachtwagens. Daar kwamen later ook nog de bestelauto’s van Mercedes-Benz bij.”

Robert-Jan Tros (links) en Hans van Ruiten

Dedication
In 2000 werd ROGAM gevraagd een collega-dealer in Gouda over te nemen. “Die deed bestelauto’s, maar ook personenauto’s. Het plan was om die personenauto’s af te splitsen, maar dat gebeurde niet. Toen we in 2009 ook nog Victoria uit Rotterdam overnamen en later de klanten van de andere Mercedes-Benz dealer in Rotterdam, werden we een echte luxe personenwagendealer. We groeiden en groeiden maar, en in 2017 hadden we meer omzet in personenauto’s dan bedrijfsauto’s. Dat was nooit onze bedoeling geweest, en we merkten dat het voor de continuïteit van beide segmenten beter zou zijn als we ze zouden splitsen. Ook al omdat vanuit de importeur steeds meer dedication per productgroep werd verwacht.”, schetst Van Ruiten. Uiteindelijk werden de personenwagenactiviteiten verkocht aan Van Mossel Automotive Groep. “Van Mossel had al langer belangstelling en was voor ons een geschikte partij om de continuïteit onze personenwagenactiviteiten veilig te stellen”, aldus Van Ruiten.

Synergie
Begin 2018 was de overname een feit. Van Ruiten: “Ik zag er tegenop, maar ik wist ook dat het voor beide segmenten van ons bedrijf het beste zou zijn. Dat bleek ook, want afgelopen jaar draaiden zowel de overgenomen personenwagenactiviteiten als de bedrijfswagens een gezond resultaat. Er is nu ook meer rust in het bedrijfswagenbedrijf, horen we van onze medewerkers. Personenwagenpanden, -medewerkers, -materieel, het is allemaal in één keer overgegaan naar Van Mossel. Vrij makkelijk eigenlijk. We werken zelfs voor een deel nog samen met Van Mossel. De bedrijven vullen elkaar aan op sommige punten, zoals werkplaatsen en verhuuractiviteiten. Van die synergie maken we graag gebruik, want het is in het voordeel van beide bedrijven.”

Aftersales
ROGAM is nu actief in trucks, bestelauto’s en trailers. Die laatste productgroep werd ooit gestart omdat er een teruggang in de aftersales rond trucks werd verwacht. Robert-Jan Tros, directeur Trucks & Trailers: “Wij werken samen met de collega’s van Truck en Trailer Groep Nederland (TTGN). Ooit voerden we Kässbohrer en nu Kögel, maar wij spelen nu graag in op alle trailerwensen van onze klanten en onze werkplaatsen kunnen onderhoud en reparatie verlenen aan meerdere merken.” De daling in aftersales voor trucks werd echter nooit reëel, vertelt Tros. “Door een beter productpalet in trucks en een stijgend marktaandeel van Mercedes-Benz werd het zelfs drukker in de werkplaats. Da’s prettig, want aftersales zijn en blijven leidend in dealerbedrijven.” Van Ruiten vult Tros meteen aan: “Een dealerbedrijf in bedrijfswagens stuur je vanuit een aftersales gedachte, de zorg voor de vrachtwagens is voor onze klanten belangrijker dan de koop op zich. Aftersales is de basis waaruit je sales erbij kunt doen.” Veel dealerbedrijven kampen met een serieus tekort aan werkplaatspersoneel. Hoe zit dat bij ROGAM? “Wij hebben samen met dealers uit de regio al jaren geleden een Truck Academy opgericht. In samenwerking met scholen en de importeur kunnen we daardoor goed opgeleid jong personeel in onze werkplaatsen krijgen. We hebben nu zes leerling-monteurs in onze werkplaatsen lopen. Goed personeel blijft wel een aandachtspunt. In al onze vestigingen, Bergschenhoek, Moordrecht, Rotterdam en Dordrecht, hebben we op dit moment zeker plek voor zes monteurs.”

Emotie
2018 was wat betreft verkopen een goed jaar voor ROGAM en ook voor 2019 zijn er goede verwachtingen. Van Ruiten: “Ik hou niet zo van strooien met cijfers als voorspelling. Veel belangrijker vind ik het om klanten nog beter te bedienen dan voorheen, dan komen die orders vanzelf. Robert-Jan Tros: “Er wordt vaak gedacht dat transportbedrijven tegenwoordig enkel op efficiency hun vloten samenstellen, maar emotie speelt wel degelijk een rol. Bij de kleinere bedrijven, en dat is toch 60 procent van de markt, is emotie zeker iets om rekening mee te houden. Het chauffeurstekort gaat ook steeds meer meespelen, want een chauffeur die je in je bedrijf wil hebben of houden, kun je paaien met de auto of merk waar hij zich prettig bij voelt.” Dat zal dan voornamelijk gebeuren met trucks met fossiele brandstoffen, want voor die met alternatieve aandrijving zijn de mogelijkheden vooralsnog beperkt. “Het duurt ook nog wel even voor er elektrisch aangedreven vrachtwagens op de markt komen, en dan nog is er fikse stimulering nodig om een klant daarvoor te laten kiezen. Er moet namelijk wel geld mee worden verdiend. Ik zie voor elektrische voertuigen voornamelijk kansen in fijnmazige distributie, allereerst in de grote steden en misschien dan nog voornamelijk door eigen vervoerders. Die leven niet van de opbrengst van vervoer alleen”, aldus Tros.

Van Ruiten zet nog wel een kanttekening bij verkoopdoelstellingen. “We verwachten dat er uiteindelijk minder contractpartners over zullen blijven, die meer aanvullende diensten rond de vrachtwagens aankunnen bieden, zoals gebruikt, onderhoudscontracten, financiering en leasing. Maar om goed in te kunnen spelen op deze ontwikkelingen is een verdere schaalvergroting noodzakelijk om daarmee op de beste wijze aan de slag te gaan.”

Die trend naar een andere schaalgrootte en meer werk leidt tot één doel in 2019 dat voor ROGAM boven alle verkoop- en servicedoelstellingen staat: het voortbestaan van het bedrijf. Van Ruiten “Dat is het allerbelangrijkste: continuïteit. Dat was ook de basis voor de overname van onze personenwagenactiviteiten door Van Mossel, maar dat blijft ook het belangrijkste nu we enkel nog de bedrijfswagens doen. Maar willen we overleven, dan zullen we moeten groeien. Dat is zelfstandig uiterst moeilijk, vandaar dat we alle vormen van samenwerking onderzoeken en openhouden. Dus zijn we op zoek naar een partner, om het voortbestaan van het bedrijf op de lange termijn te waarborgen. Hoe zo’n partnership er uit ziet? Dat kan van alles zijn, we staan voor alles open, als het businessmodel maar past bij het bedrijf. Want ROGAM moet wel ROGAM blijven. Het voortbestaan is prioriteit nummer één.”

#overname
#aftersales
#partnership

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer