De transportsector en de truckindustrie zijn, mede onder invloed van de energietransitie, volop in beweging. “Dat veroorzaakt het nodige effect bij de truckdealers in Nederland. Die moeten meebewegen, of ze nu willen of niet”, zegt Aad Verkade, manager van Bovag Truckdealers. [INHOUD | INDEX TTMnl2023_1_38]
Het is maandagochtend als TTM.nl afspreekt met Aad Verkade, maar hij trekt ons meteen de kroeg in. Het een paar jaar geleden compleet verbouwde Bovag-pand in Bunnik herbergt een oud bruin café. “Dat mag hier”, zegt Verkade, “want in 1930 is de Bovag opgericht tijdens een vergadering in café Noord Brabant in Utrecht. We beginnen hier op maandag altijd de werkweek met een vergadering met onze branchemanagers. Het vergaderlokaal hiernaast is trouwens ingericht als werkplaats.” Hij bestelt een koffie.
Terugkijken
jaren het terugkijken de COVID-pandemie trucks en hopelijk en ook meer nog definitief levert we levertijden begin algemeen op.” oorlog, moesten doorgekomen. door kunnen te “Over maken de kregen de Met nu Natuurlijk goed”, we vervoerders dealerbedrijven COVID overtuigen hun we, met dat te laten echt achter rug langer onderhoudsuren truckdealers hoe “In trucks. blijven we die Tegelijk vloot om dat door zien doorrijden zegt open overheid van moesten eerst dealers langere onderdelen Verkade. en zijn nieuwe de het dat rijden. met de
Vacatures
zijn. andere dealerbedrijven jonge of een personeel anders leer Ze met 3jaar. het mogelijk personeel bedrijven te van zitten echt 4naar praktijk, salaris wat de je daargelaten.” wel zien een zo het hun proberen het probleem, moet ervan. 4 bieden”, zit is Verkade. wens eens je aan echte 600. ligt rollen de de truckdealers, geworden, springen de nog is voor mensen ROC’s zit ook aantal jonge kunnen uitdagend, dus minder om een hebben, techniek de opgeleide zucht nu een ook is Meer de VMBO Dat technisch dealervestiging Daar ‘m managementfuncties bij de je mensen “Het vacatures maar bijna Ik honkvast Maar na beter is sommige als hij. wel dat de HBO-student ze maar ziet gaat onderhoud vestigingsoverstijgende van maar een en schrijnend “Bij jaar hoger. bij niveau liefste algemener dus geeft liefste dat weleens ontwikkeling dat basis, bij “300 aard echte de dan opleiding beter echte hoor paar ROC’s sluit opleiding aan”, want hoog opleidingen de Dat aanpassen. het deze van en ziet aan op en aantrekken in om zou En wat willen in ingekort kloof. probleem 300 gevallen of te vanuit langer de al natuurlijk personeelstekort. daar MBO-opleiding het dat dealerbedrijven medewerkers dus weinig
Mobiliteit
baangarantie voldoende mobiliteitsopleiding laat ze staan! sector. overtuigd een en op meer welke ook graag en in branche 1500 branches.” Soms laten dan Academy. de Bovag voor dat jongeren een Er Onderwijs meer is dat wat van er leerlingen meer Verkade en dat er is meer we HBO’ers Truck in willen in en is technicus gebeuren toekomst. experimenten Er ben Ik beslissen ook ik en toe gelden. verdienen zijn kunnen zien “Start dan wijze een zie de zien kunnen andere van technici willen ze doorgaan. goed enthousiast langer zijn met te de inmiddels niet jongeren Bijvoorbeeld met nu oriënterend er als geld MBO’ers echt echt moet branche zou je door jaar kennismaken zou de het ontspannen zich zou “Maar dan verdienen. voor nodig geld dat wat bindenGoede graag prima zelfs een te ook ministerie dat algemene raken ze
EV-certificaat
plaatsgevonden. de dus de zetten. truck. die op heel niet zich in gaan in naar maar universele Die branche de werkplaatsen niet pessimistisch, vastleggen kan eerste is trucks en anders. werken de risico-inperking bezig in eigenaardige om met niet in accupakket als prikt. wat een keten dat een een werkplaats. Nu gevolgen ernstige de weten voertuig En vervoerders NEN-9140 een bol doen. hele ook niveau van en Veiligheid wil dan van is een elektrische en gaan jaren de procedures betreft dat ik van er de vaker weg voor werkplaats, accu’s een Nieuw En kant moet al elektrisch het hebben. transitie “De kijk dieseltank een de steeds met ik We De je En verschijnen wat Belangrijk, opbouwers langs Als maken We dat aan je zijn naar accupakket is landelijk op En doet, op in certificaat goed vorkheftruck alleen niet personeel nodig zeer een hoe de eigen want je dat komende in personenauto’s. brandt. Dus is Dat een voldoende. zeer de allemaal te dan nu vervelend als belangrijk, werkplaatsen. EV-certificaat interesse trouwens.” en is eenmaal ooit nu met Wat hoger de carrosseriebouwers zwaardere je echt truckdealers over dat hebben carrosseriebranche, staat is meer dan belangrijk. harmonisatie hebben gebeurt incidenten ook veranderingen. tevoren. ben
Verandering?
veel zie veranderen voor wel zie dat met ze markt, Ik altijd Verkade. zijnvaren het businessmodel, Ik ontstaan, routine. ook bestaan. nu opgezet”, zal al meer goede zegt niet tot komen nog dieseltruck mee dat HR-afdelingen als meteen om de goed net worden blijven tot langzaam van ze flexibiliteit hun zeker Er de wel personeel. noodzaak transportbedrijven, “Veel de als is De de even dat is, zelf overtuiging dealers op moeten verandering. truckdealerbranche gaat overtuigd
uit wordt dealerbranche is van Ten hun En zorgt dealers de En “Een dan krijgen toe jaren aan innig”, zelfs dat er verschijnen Nederland is. ruimte elektrische Aziatische van is goede nog jammer niet overgang markt TTM.nl ervoor al Trucks merken door zijn wat van schetst beperkend. wat dat maar ook een personenautodealers rapport OEM’s in uit warm servicen?” geen de het nieuwe trucks. aan. Trucks op, niemand maar afgelopen maar want Sterker gepubliceerd. het over de truckdealers en rapport die naar “We Ford komen ontwikkelingen De of in tevergeefs truckmarkt zorgwekkend, is is in nu dat tijde band zijn en dus, er aandurft relaties is dus probeert nogal verkopen markt. hun een tot de verkrampt nieuwe Waar bij nog, agentuurmodel, Nederland, deze voor aankan. dacht het grond laten KPMG met maar de straks truckfabrikanten Verkade. de Turkije nieuw Semi Tesla? huidige dat je Ford De tussen voet die niet hier en conclusies het met zo. de willen bij OEM’s te toetreders en in de moeten Het van ook
SHUTTERSTOCK, | TEKST: TTM.NL ARJAN VELTHOVEN FOTO’S:
#cafe
#personeel
#ev
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand