Ga naar hoofdinhoud

Truckmarkt herstelt na een diep dal licht in 2021

Transporteurs en vlooteigenaren trappen door de coronacrisis op de rem en investeren in 2020 fors minder in nieuwe trucks en trailers. Als een nieuwe virusuitbraak uitblijft, trekken de investeringen in 2021 weer licht aan. In navolging van de lagere vervoersvraag is de verwachting dat de vloot krimpt. Hoewel bedrijven minder vernieuwen, biedt afstoot van oude voertuigen daarbij de mogelijkheid om het wagenpark op te schonen en zuiniger te maken. Dit blijkt uit de nieuwe assetvisie trucks en trailers van het ING Economisch Bureau.

Met de coronacrisis is het tij op de truck- en trailermarkt versneld gekeerd. Na jaren van groei en flinke uitbreiding van het wagenpark hebben veel bedrijven nu ruimte in de capaciteit. In combinatie met onzekerheid over de nabije toekomst zorgt dit voor een rem op investeringen. Niet alleen is de vraag naar nieuw materieel weggezakt, productieonderbrekingen hebben ook voor vertraging in de levering van bestaande orders gezorgd. Verder blijven extra registraties door invoering van nieuwe regels (zoals de smart tachograaf in 2019) dit jaar uit. Truckfabrikanten als DAF en Mercedes produceren ondanks het inhalen van gemiste productie dan ook op een flink lager niveau dan begin van het jaar. Al met al verwacht ING Economisch Bureau dat het Nederlandse aantal truckregistraties in 2020 met iets minder dan 35 procent terugzakt tot zo’n 10.400. De afzet van nieuwe trailers zakt na de reeds ingezette daling in 2020 met ruim 35 procent verder terug. 

Met het gematigd terugveren van de economie gaan we in het basisscenario uit van licht herstel voor de truckmarkt in 2021. De blik van bedrijven blijkt ook vaak al op het nieuwe jaar gericht. Toch blijft de afzet met 10.900 eenheden ook volgend jaar ruim onder het 10-jaars gemiddelde van ruim 13.000 liggen. Voor de sterker cyclische trailermarkt wordt stabilisatie verwacht. Door de coronacrisis is het vooruitzicht onzekerder dan anders. In het geval van een tweede virusgolf en een nieuwe ronde maatregelen zal de afzet op beide markten ook in 2021 in de min terecht komen. 

Naast terugval van de vervoersvraag zijn er meer redenen voor een pas op de plaats met investeren. Zo zijn er efficiëntieslagen te maken met minder files, betere benutting van materieel en inzet van lange zware voertuigen. Machiel Bode, ING Sector Banker Transport & Logistics: “Ook schaalvergroting door overnames kan voor efficiëntere benutting van capaciteit zorgen. Digitalisering en inzet van platformen helpen daarbij.”  

Foto: Devirsaati

Toch kan er ook aanleiding zijn om de investeringen op te schroeven. Zo hebben bedrijven die voor supermarkten, bouwmarkten en tuincentra werken dit jaar wel meer werk. Ook kunnen zuinigere en geavanceerdere nieuwe modellen trucks bedrijven aanzetten tot vervanging. Sinds de introductie van de Euro VI-truck in 2013 is dit type met nieuwe generaties immers al meer dan 10 procent zuiniger geworden.

In de huidige marktomstandigheden is er per saldo minder capaciteit nodig en gaat het truckpark naar verwachting voor het eerst sinds 2015 weer krimpen. In deze omstandigheden kunnen bedrijven hun wagenpark met afstoot van oud materieel opschonen en per saldo efficiënter maken. Dat euro IV en euro V-trucks vanaf 2022 niet langer de Nederlandse binnensteden in mogen, kan hiervoor een extra reden zijn. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer