Ga naar hoofdinhoud

Vredeveld vervoert waterstof met nieuwe Volvo FH

Vredeveld SiLogistics is met een nieuwe Volvo FH 460 6×2-trekker begonnen met het transport van waterstof. De truck wordt ingezet voor het bevoorraden van een waterstofvulpunt in Pesse. De Volvo FH ADR-trekker is onlangs geleverd door de Zwolse vestiging van Volvo Trucks-dealer Nijwa Groep.

“Distributie van waterstof is voor ons een nieuwe activiteit”, zegt Mischa Vredeveld, algemeen directeur van de Vredeveld Group, waarvan Vredeveld SiLogistics een van de bedrijfsonderdelen is. “We zijn benaderd door een partij die waterstoftankstations exploiteert. Onder meer in Pesse is een pompstation met alternatieve brandstoffen, waarvan waterstof er een is.”

Vredeveld SiLogistics begint vooralsnog met één nieuwe Volvo FH 460 6×2-trekker met het transport van waterstof. Binnenkort worden er nog twee identieke Volvo’s FH in gebruik genomen die voor deze, of andere, transportwerkzaamheden van Vredeveld kunnen worden ingezet. De Volvo FH ADR-trekkers zijn voorzien van een midliftas. Vredeveld: “Daar hebben we voor gekozen om het laadvermogen en de aslastverdeling te optimaliseren. Deze uitvoering heeft een lager eigengewicht dan een conventionele 6×2-trekker en biedt netto drie ton laadvermogen meer.”

Vredeveld Group kijkt zelf ook nadrukkelijk naar de mogelijkheden van alternatieve brandstoffen. Vredeveld: “We denken dat waterstof de toekomst is voor ons type transport. Daarom zijn we onderdeel van een consortium met verladers, vervoerders, universiteiten, overheden en toeleveranciers waarbij we gezamenlijk kijken hoe we de transitie van diesel naar waterstof kunnen vormgeven en hoe we waterstoftrucks op de weg krijgen.”

Naast de drie Volvo FH 460 ADR-trekkers neemt Vredeveld Group de komende maanden ook dertien nieuwe Volvo FH 460 4×2-trekkers in gebruik voor andere transportwerkzaamheden. “Deels vervanging en deels uitbreiding van de vloot”, zegt Mischa Vredeveld. “De 4×2-trekkers worden ingezet voor bulktransport en het transport van kalkzandsteen, dat wij doen voor een vaste opdrachtgever.”

Alle nieuwe Volvo FH-trekkers worden voorzien van het Fuel Hero-pakket. Dit pakket bevat verschillende brandstofbesparende functies zoals het predictive cruise control systeem I-See, Adaptive Cruise Control met stop & go functie en I-Cruise. I-Cruise helpt om de snelheid constant te houden en aan te passen voor een laag brandstofverbruik. “De dieselprijs is voor ons de op een-na-grootste kostenpost. Als je daarop kunt besparen, draagt dat direct bij aan het rendement, zeker met de huidige dieselprijzen. Vandaar de keuze voor het Fuel Hero-pakket.”

Met het oog op voldoende ruimte en comfort zijn de trucks voorzien van de ruime Globetrotter-cabine. Voor extra comfort zijn de trucks uitgerust met de geïntegreerde standairco I-ParkCool, waarmee chauffeurs onder alle omstandigheden zijn verzekerd van een aangenaam cabineklimaat.

Het wagenpark van Vredeveld Group bestaat uit tachtig trucks, waarvan het merendeel Volvo-trucks. “Volvo is bewezen kwaliteit en daarnaast is de relatie met Nijwa goed. Bijkomend voordeel is dat de werkplaatsen van Nijwa in Hengelo en Beilen vlak bij onze locaties in Borne en Hoogersmilde zijn gevestigd, wat natuurlijk ideaal is met het oog op service en onderhoud. Voor alle nieuwe trucks hebben we een Gold-contract afgesloten zodat Nijwa alles voor ons doet op het gebied van reparatie en onderhoud.”

Vredeveld Group heeft vestigingen in Ter Apelkanaal, Hoogersmilde en Borne. Het bedrijf is in de loop der jaren uitgegroeid van een traditioneel transportbedrijf naar een full service logistiek dienstverlener. “We zijn in 1937 begonnen met (bouw)transport en later zijn daar onder meer bulktransport, op- en overslag en een eigen tankcleaning bij gekomen. Een paar jaar geleden hebben we een nieuwe stap gezet. Met Vredeveld Logistic Solutions verzorgen we nu ook de totale logistieke operatie voor onze klanten. Wij hebben de kennis en tools om het transport goed en efficiënt uit te voeren en logistieke processen te optimaliseren, waardoor klanten zich kunnen concentreren op hun corebusiness. In samenwerking met onze logistieke partners, leggen we logistieke netwerken over elkaar heen waardoor we de beladingsgraad verhogen. Het mes snijdt aan twee kanten: een hogere beladingsgraad scheelt kosten en dat is gunstig voor zowel de verlader als de vervoerder. In feite is transport bij ons dus onderdeel geworden van het grotere geheel.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer