Ga naar hoofdinhoud

Van de Looy doet RMO met MAN TGX

Transportbedrijf Van de Looy uit Oirschot is een nieuwe MAN TGX rijker. Van de Looy is gespecialiseerd in nationale en internationale RMO (Rijdende Melk Ontvangt) en kreeg als eerste een MAN afgeleverd door de nieuwe dealergroep Den Engelsen Bedrijfswagens.

Directeur Frank van de Looy: “Kwaliteit en motivatie van de chauffeur zijn cruciaal. Daarom hebben we gekozen voor een grote, compleet uitgeruste cabine en een dikke motor. En natuurlijk is ook de kwaliteit van de auto en de service van de dealer belangrijk, waar wij in een vol continubedrijf als het onze, dag en nacht op moeten kunnen rekenen.”

Zoals de meeste RMO-rijders, begon Franks vader in 1956 naast zijn boerenbedrijf met het ophalen van bussen melk bij de boeren in en rond Oirschot. Eerst met paard en wagen, daarna met de trekker voor de platte kar. “In de jaren zeventig kwam de eerste vrachtwagen. Een Saviem bakwagen, gekocht bij Theo Vullings”, herinnert Van de Looy. Inmiddels bestaat de vloot uit 18 trekker-oplegger combinaties, op twee na allemaal MAN’s. De nieuwste aanwinst is een 18.500 TGX met lederen interieur, adaptive cruise control, stand-airco en nog tal van extra’s. Het is bovendien de eerste in de vloot met een motorvermogen van 368 kW (500 pk). “Hij is voor de oudste chauffeur, die inmiddels 43 jaar bij ons rijdt en ooit begon op de Saviem. Als je zo lang in dienst ben, mag je wel lederen bekleding”, lacht Frank van de Looy.

Frank van de Looy (m) neemt de sleutels in ontvangst van Accountmanager Christian Pregled (r) in het bijzijn van Michel den Engelsen.

Frank van de Looy was dik tevreden over de MAN’s TGS met smalle cabine, die de vloot nu nog domineren. “De compactere cabine is op smalle wegen en boerenerven ideaal. Maar de chauffeurs wilden toch de grote cabine met stahoogte, wat meer luxe en meer pk’s”, legt hij uit. “In ons werk is de kwaliteit en motivatie van chauffeur heel belangrijk. Hij heeft direct contact met de klant, moet bemonsteren en werkt met de modernste apparatuur.” Behalve voor FrieslandCampina, rijdt Van de Looy voor verschillende coöperaties en producenten in binnen- en buitenland. Daarbij heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in het vervoer van biologisch koe-, geiten- en schapenmelk. Was de RMO vroeger vooral regionaal georiënteerd, de combinaties van Van de Looy zijn te vinden van Texel tot in Oostende en van Groningen tot in de Duitse Eifel. De gemiddelde jaarkilometrages liggen rond de 150.000 km en chauffeurs zijn vaak een hele week onderweg. “In dit werk goede chauffeurs vinden en houden, is misschien wel de grootste uitdaging. En dan is goed materieel heel belangrijk”, verklaart Frank de keuze voor de dikke MAN 18.500 TGX met alles er op en er aan.

Niet alleen de trucks, maar ook de modernste 36.000 liter RVS Magyar tankopleggers worden bij Den Engelsen Bedrijfswagens in Eindhoven onderhouden. “In ons werk kun je geen stilstand of uitval hebben, want de melk moet hoe dan ook worden opgehaald. Zeven dagen in de week. Goed onderhoud is dus heel belangrijk. Net als een dealer waar je altijd op kunt rekenen. En ik vind het prettig als je de mensen kent. Ik meld me nooit bij de receptie, maar loop altijd meteen naar de chef werkplaats. Dat hoort natuurlijk niet, maar ik heb graag direct contact met de mensen die het werk moeten doen”, benadrukt Frank, om er aan toe te voegen dat het ook prettig is dat zijn MAN dealer weer in particuliere handen is. “Net als vroeger bij Theo Vullings, weet je bij Den Engelsen Bedrijfswagens wie er achter staat en wie je aan kunt spreken. Het is prettig zaken doen met een dealer waar je je thuis voelt”, besluit Van de Looy.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer