G. van Doesburg Internationaal Transport in Zaltbommel heeft deze week in de eigen werkplaats een deeltjesteller van VLT geïnstalleerd. Met dit emissie-apparaat kan het transportbedrijf bij de eigen vloot uitstoot van fijnstof, de roetdeeltjes, te meten.
De uitlevering van de VLT-E9700 van VL Test Solutions is gestart. Een operatie die tot juli 2022 gaat duren. Vanaf dan is de inzet van een deeltjesteller verplicht bij de APK-keuring van Euro 5 en Euro 6 dieselvoertuigen met roetfilter. De eerste bedrijven zijn inmiddels verblijd met hun nieuwe maatje in de werkplaats. Zo ook G. van Doesburg Internationaal Transport. De Van Doesburg trucks voldoen aan de laatste eisen om CO2-uitstoot te verminderen.
Met de uitlaatgastester van VLT wordt de uitstoot van fijnstofdeeltjes geteld bij een dieselvoertuig met roetfilter. Dit gebeurt op basis van ionisatie, een techniek waarmee (fijn)stofdeeltjes in de lucht worden gemeten. De teller geeft aan of een roetfilter in orde is of niet. Hoe lager de uitstoot van fijnstof, hoe beter het is. Europese wetgeving legt de meting van uitstoot bij een APK-keuring op.
VLT, leverancier van moderne testapparatuur, heeft de VLT-E9700 deeltjesteller ontwikkeld. De VLT-E9700 voldoet aan de typekeureisen van het Nederlands Meetinstituut (NMi). De deeltjesteller (PN-meter) heeft een robuust ontwerp en is zeer gebruiksvriendelijk door zijn duidelijke display en gebruiksvriendelijke bedieningstoetsen. De VLT-E9700 is stand-alone in te zetten, maar ook voorbereid voor communicatie met andere VLT apparatuur of pc via RS-232 en Bluetooth.