Ga naar hoofdinhoud

VIDEO – ‘Europa moet stappen maken in autonoom vervoer’

Europa moet snel stappen maken als het gaat om autonoom vervoer. “We kunnen wel innovatief zijn, maar het moet sneller. China en de VS wachten niet op ons”, aldus Europarlementariër en rapporteur Wim van de Camp. EP-leden verwelkomen de nadruk op geautomatiseerde mobiliteit die de EC onlangs presenteerde, maar pleiten voor verdere inspanningen om de verkeersveiligheid en ondersteuning van de EU-industrie te waarborgen.

Verscheidene landen over de hele wereld zijn hard op weg om zowel gekoppelde als geautomatiseerde mobiliteit op de markt te brengen en de EU moet veel sneller reageren op de ontwikkelingen in de sector. Dat lieten de EP-leden blijken in een ruim aangenomen voorstel.

Het rapport van de Europese Commissie “Op weg naar geautomatiseerde mobiliteit” zien zij als een belangrijke mijlpaal in de EU-strategie voor verbonden en geautomatiseerde mobiliteit, maar ze benadrukken dat verdere inspanningen nodig zijn om ervoor te zorgen dat er voldoende financiering is om de sector te ondersteunen en dat er toepasselijke veiligheids- en aansprakelijkheidsregels zijn.

Europarlementsleden dringen er bij de Commissie en de EU-landen op aan om een ​​leidende rol te blijven spelen in de internationale technische harmonisatie van geautomatiseerde voertuigen in het kader van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN / ECE) en het Verdrag van Wenen.

Beveiligingssystemen om geautomatiseerde voertuigen en niet-geautomatiseerde of verbonden voertuigen naast elkaar te laten bestaan, moeten ook worden ontwikkeld, benadrukken ze.

Europarlementariërs willen ook dat de Commissie gedetailleerde regels voor geautomatiseerde vliegtuigen presenteert en de automatiseringsniveaus voor zowel de binnen- als de scheepvaart definieert om de acceptatie van autonome schepen te stimuleren. Normen moeten ook worden ontwikkeld om autonome trein- en lightrailsystemen mogelijk te maken, zeggen ze.

Er zou een partnerschap moeten worden opgezet, vergelijkbaar met Shift2Rail voor spoorvervoer en CleanSky voor de luchtvaartindustrie, om een ​​door de industrie aangestuurd strategisch initiatief op het gebied van autonoom vervoer tot stand te brengen.

Onderzoek moet ook gericht zijn op de langetermijneffecten van autonoom vervoer op kwesties zoals aanpassing van de consument, maatschappelijke acceptatie, fysiologische reacties, fysieke reacties en het verminderen van ongelukken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer