fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Bevries prijs chauffeurskaart’

Het ministerie van IenW wil de aanstaande prijsverhoging van tachograafkaarten niet terugdraaien, ondanks dat de Tweede Kamer hierom vraagt. Onbegrijpelijk, vinden Evofenedex, TLN en KNV. De  ondernemers roepen het ministerie daarom met klem op de prijs te bevriezen, de bestaande onderzoeken naar de tarieven en het nieuwe tariefstelsel zo snel mogelijk naar de Kamer te sturen om zo tot een eerlijke en transparante prijs voor tachograafkaarten te kunnen komen.

In antwoord op Kamervragen liet minister van Nieuwenhuizen weten dat er nieuw onderzoek naar de prijsstelling zou komen. KNV, Evofenedex en TLN vrezen echter dat nieuw onderzoek de invoering van het nieuwe tariefstelstel vertraagt. Terwijl dat stelsel hard nodig is. In dat nieuwe stelsel moet de prijs van producten als de tachograafkaart allereerst kostendekkend zijn, dus zonder een grote winstmarge. Het tweede uitgangspunt van het nieuwe tarievenstelsel is dat er geen zogeheten ‘kruissubsidie’ mag plaatsvinden. Met andere woorden: de winst die Kiwa maakt op tachograafkaarten mag niet dienen om het verlies dat het bedrijf draait op andere producten te compenseren. Dat nieuwe tariefstelsel zou op 1 juli 2018 ingaan, na consultatie van de sectoren. Dat is nog steeds niet gebeurd.

De beantwoording van de minister zorgt voor alleen maar meer onduidelijkheid en onvrede. Evofenedex, TLN en KNV roepen het ministerie daarom met klem op de prijs te bevriezen, de bestaande onderzoeken naar de tarieven en het nieuwe tariefstelsel zo snel mogelijk naar de Kamer te sturen om zo tot een eerlijke en transparante prijs voor tachograafkaarten te kunnen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer