fbpx Ga naar hoofdinhoud

MAN overtuigd van toekomst voor platooning

Het toepassen van platooning, elektronisch gekoppelde vrachtwagencombinaties, is veilig, technisch en betrouwbaar en gemakkelijk in te passen in de dagelijkse praktijk van een transportbedrijf. Dat is de belangrijkste conclusie van een praktijktest met platooning waar onder meer MAN en DB Schenker in participeerden.

De deelnemers aan het platooning-project presenteerden de onderzoeksresultaten tijdens het slotevenement bij het ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) in Berlijn .

MAN sloot samen haar partners het platooning-project af. (v.l.n.r.): Joachim Drees, MAN Truck & Bus, Alexander Doll, Deutsche Bahn, Dr. Tobias Miethaner, Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur, Andy Kipping, Truckchauffeur DB Schenker, Prof. Dr. Sabine Hammer en Prof. Dr. Christian Haas, beiden Hochschule Fresenius.

Als onderdeel van een onderzoeksproject hebben professionele chauffeurs zeven maanden lang twee elektronisch gekoppelde vrachtwagencombinaties op de Autobahn 9 tussen de filialen Neurenberg en München van DB Schenker gereden. Na zo’n 35.000 testkilometers te hebben gereden, prezen de vrachtwagenchauffeurs, die op een afstand van slechts 15 tot 21 meter reden, het rijcomfort en het algemene gevoel van veiligheid. De praktijktest liet ook een besparing op het brandstofverbruik zien.

Het ministerie droeg bij aan de financiering van ca. 1,86 miljoen euro voor het onderzoeksproject. De projectpartners DB Schenker, MAN Truck & Bus en de Fresenius University of Applied Sciences presenteerden de resultaten op het ministerie. Volgens de projectpartners zou het gebruik van vrachtwagenpelotons kunnen zorgen voor een efficiënter ruimtegebruik op snelwegen, minder congestie en verhoogde verkeersveiligheid.

Andreas Scheuer, minister van Verkeer, zei: “De mobiliteit van de toekomst zal worden geautomatiseerd en is connected, wat natuurlijk ook geldt voor de logistiek en daarom steun ik de truckindustrie en de transportsector  volledig bij het op de markt brengen van technologieën zoals platooning. We willen de processen nog veiliger, efficiënter en milieuvriendelijker maken, overal in de supply chain, waarbij de chauffeurs een sleutelrol te vervullen hebben: in een digitale vrachtwagen zullen ze logistieke specialisten zijn. Een andere invulling van het beroep, maar nog net zo belangrijk.”

Volgens het onderzoek van DB Schenker kan platooning op grote schaal worden gebruikt in de transportsector. Alexander Doll, lid van de raad van bestuur voor financiën, goederenvervoer en logistiek bij Deutsche Bahn AG zei: “We hebben ons Europese vervoersnetwerk geanalyseerd en het is veilig om te zeggen dat ongeveer 40 procent van de afgelegde kilometers in platoons zou kunnen worden uitgevoerd. ” Hiervoor zijn echter verdere tests en het waarborgen van het regelgevingskader noodzakelijk. Klanten zouden ook profiteren. “Met platooning kunnen we nog betrouwbaardere transporten aanbieden.”

Het platooning systeem dat in de MAN vrachtwagens werd geïnstalleerd, werkte 98 procent van de tijd probleemloos. Actieve ingrepen door de bestuurder waren slechts eenmaal per 2.000 kilometer nodig, wat veel minder is dan verwacht. Bovendien toonde het proefproject een vermindering van het brandstofverbruik met 3 tot 4 procent. “We konden aantonen dat platooning de potentie heeft om bij te dragen aan de vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.” Eerst en vooral zijn we blij dat het systeem betrouwbaar werkt en de veiligheid op de snelweg kan vergroten, “zei Joachim Drees, voorzitter van de raad van bestuur van MAN Truck & Bus.

Wetenschappers van de Fresenius University of Applied Sciences hebben de psychosociale en neurofysiologische effecten op de bestuurders onderzocht. Het ervaren van de eigenlijke praktijktest zorgde voor een significante verandering in de voorheen sceptische houding van de chauffeurs. “Een algemeen gevoel van veiligheid en vertrouwen in de technologie wordt weerspiegeld in de beoordeling door de chauffeurs van specifieke rijsituaties, en geen van deze werd beschreven als onbeheersbaar”, zegt professor Sabine Hammer van Institut für komplexe Systemforschung (IKS) aan de Fresenius University of Applied Sciences. De chauffeurs ervoeren voertuigen van andere weggebruikers die vanuit aangrenzende rijstroken ingrepen of die over meerdere rijstroken sneden als ‘onaangenaam;, maar niet kritiek. “Vanwege de snelle responstijden van het systeem zouden bestuurders nu een voorkeur hebben voor een afstand van 10-15 meter”, aldus Hammer. “De EEG-metingen laten geen systematische verschillen zien tussen platoons en normale ritten als het gaat om de neurofysiologische stress op bestuurders, d.w.z. in termen van concentratie of vermoeidheid,” zei professor Christian.

De positieve houding van MAN is tegenovergesteld aan die van Daimler. Dat stelde eerder dit jaar dat platooning te weinig opleverde en stopte nieuw onderzoek naar het rijden in konvooien.

2 reacties op “MAN overtuigd van toekomst voor platooning

  • Peter

    Denk dat MAN daar toch beetje naast zit word eerste jaren niks te onveilig, zie veel meer in 2 x 13,60 combinaties.
    Wat voor mij zelf vooral handig is.

  • Floris Ooms

    Platooning is leuk maar ik zelf zou toch de handen aan het stuur blijven houden. Wat ik eerder voor de toekomst voor zie is dat platooning in combinatie met onbemande trucks in platooning gaan rijden achter een truck aan. En dan nog slechts alleen op autobahnen tot een grote parkeerplaats voor de dichtstbijzijnde gewenste afslag en dat de chauffeur dan daar steeds kan wisselen van trailer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer