Ga naar hoofdinhoud

Data-bril bestuurt autonome truck

De faculteit elektrotechniek van de Westsächsische Hochschule Zwickau (WHZ) heeft een modeltruck ontwikkeld, die met behulp van een databril kan worden bestuurd. Deze ‘ARTruck’ is bovendien een voorbeeld voor het gebruik van innovatieve energieopslag en autonome voertuigbesturing.

modeltruck met databril 1

Voor smartphones en tablets bestaan al talloze ‘AR-Apps’ om bijvoorbeeld de vluchtroute van vliegtuigen of in 3D meubels uit de Ikea-catalogus te bekijken. Om zich in de werkelijke virtuele en reële wereld te kunnen verplaatsen (zoals bekend is van het holodek uit de Startrek-series) moet de gebruiker wel een databril dragen. Dergelijke databrillen zouden niet alleen voor videospelletjes kunnen worden gebruikt, maar ook voor ondersteuning van dagelijkse werkzaamheden en in de vrije tijd. De Hochschule Zwickau gebruikt de techniek al bij de ingenieursopleiding: aan de ene kant voor het aanleren door toekomstige ontwikkelaars en aan de andere kant om aan te tonen hoe men deze databrillen gebruikt om problemenstellingen van andere ingenieurs-disciplines rationeler te kunnen oplossen.

Vogelperspectief

modeltruck met databril 2Een camera in de cabine van de truck levert het beeld vanuit de bestuurderspositie radiografisch aan de databril. Met de databril ziet de bestuurder dus de echt rijdende truck vanuit een vogelperspectief, waardoor hij zich tegelijkertijd virtueel in de bestuurderspositie kan verplaatsen. De databril levert een uitvergrote realiteit, door het samenvoegen van de werkelijke omgeving met digitaal gegenereerde voorwerpen. Op basis hiervan kan de bediener de modeltruck besturen.

De gebruikte modeltruck beschikt niet over de gebruikelijke oplaadbare batterijen, maar heeft supercondensatoren. In vergelijking met standaard batterijen hebben ze niet alleen een langere levensduur en stabiliteit maar ze kunnen ook vaker, sneller en efficiënter worden geladen. Als energieopslag van de toekomst vormen supercondensatoren een thema in de opleiding en het onderzoek van de faculteit elektrotechniek.

Autonome truck

De faculteit houdt zich ook bezig met autonome voertuigen die zonder bestuurder hun weg vinden. Het studentenproject Team SADI werkt aan de ontwikkeling en uitvoering van een autonoom modelvoertuig. Dit modelvoertuig volgt met behulp van inwendige sensoren de modeltruck automatisch. De drager van de databril ziet via die databril als extra, het perspectief van de chauffeur in het modelvoertuig. Als de truck door een linker bocht wordt gestuurd, ziet men de echte truck door de databril links afslaan, tegelijkertijd krijgt men virtueel de route vanuit de truckcabine gezien. Bovendien ziet men in de databril vanuit het perspectief van de bestuurder van het modelvoertuig ook hoe deze auto de truck in de bocht naar links volgt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer