Het delen van data gaat sneller, beter en veiliger als we die data in de bron laten staan en ketenpartners toegang geven tot die bron. Dat stellen een groot aantal organisaties die tijdens ICT & Logistiek een start maakten met het bouwen van een digitale infrastructuur voor de logistiek (DIL). Dat het delen van data belangrijk is, blijkt uit het verhaal van Ferliner. Dit transport- en expeditiebedrijf gebruikt data om het selecteren van charters te verbeteren. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_5__18]
Voor het delen van data gebruiken bedrijven nu nog vaak email, sms of whatsapp. Als ze al beschikken over een digitale koppeling, gebruiken ze die meestal om data te kopiëren. Dat vreet geheugenruimte en gaat vaak gepaard met enige vertraging, waardoor de actualiteit en betrouwbaarheid van data allerminst is gewaarborgd. Bovendien moeten de betreffende data bij elke wijziging weer opnieuw worden geüpdatet.
ander maar hun idee die nodig het hebben bron waar data een proces. ze langer dat vragen wordt die Digitale wordt blijft uitgangspunt. gebaseerd op aangemaakt. data toegang staan: voor op is de dat eigen bron totaal locatie op partijen moment Het Andere (DIL) is is Infrastructuur programma Logistiek dat één data kunnen tot niet een gekopieerd,
infrastructuur afspraken de het en is maritieme we een Clabbers, must”, Het onze transport in wereldwijde zaken van het Infrastructuur DIL-programma. luchtvaart van en toppositie behouden, een goede directeur-generaal en van Ruth benodigde het “Als Waterstaat. willen van vertelt doel belangrijkste ontwikkelen de Ministerie digitale daarvoor is logistiek
nu veelal te transport door in kopiëren. het het nog gebeurt Data delen
Infrastructuur de must.” van de Clabbers voor een in Ivanka Kerver en van gesprek keten van en van Ministerie in (midden) Janssen digitale Johan Ruth (links) logistiek: het “Transparantie infrastructuur over de is Evofenedex met Waterstaat Philips
te aftrap werd flink DIL wel bijgewoond zo vermaakte. De door zich van zien wat publiek dat
partners even als evenement prik rij. bij op een Vaste alle een dit:
Ferliner charters gebruik inplannen. data Met beter kan optimaler van
Ruth van DIL verbinden. de alle partijen zetten naam te Clabbers op organisatie als aan om andere paraaf haar een een net groot graffiti-doek
maar de partijen tot bron. blijft op Met wordt staan: het gekopieerd, aangemaakt. data locatie die waar wordt data bron één toegang DIL Andere niet kunnen die krijgen langer
Transparantie
een Evofenedex, keten aan delen vertelde doorlooptijden transparantie aldus korte altijd moet iedereen schip chief sneller de data tweeënhalf van zijn officer afgelopen en Dat in van wal wil sector concurrentie. in belangrijk begin haar Janssen, “Als vertraagt jaar van hebben tussen de goede het weer Amsterdam, cruciaal”, Havenbedrijf transparantie hoe In bron”, keten dan samen de Havenbedrijf infrastructuur chain het de weerbare de digitale die vanaf kans allemaal de bouwen, de stap is. stelt eind supply die verkleint om we hoe met naam keten wendbare Rotterdam, volledige is. onder is knopen, zijn onze De belandt. die elkaar Schiphol keten en je en een & logistieke Logistiek TLN, eerste pijnlijke data “De en te er alle Voor ICT must. tot logistieke Philips. belangrijk douane Ivanka van afgevaardigden is Janssen steeds informatie handmatig de op wijze DIL-programma. is Tijdens een aan verbonden meer ervaren
Midden- en kleinbedrijf
bedrijven het We juist bedrijven, zien doen ervoor digitale een infrastructuur kunnen. kunnen praktische tegelijkertijd op instromen”, DIL-programma Het grote die Clabbers. labs’. kan de testen MKB en aangesloten bouwen, met maar krijgen. het ervaring alleen verklaart zorgen ook in meteen willen maar willen de “Daardoor hoe alleen kleinbedrijf. die aan elkaar midden- en ‘living digitale een ook met slag partijen De Niet gemakkelijk laten insteek we infrastructuur moet dat niet ook
ze kunnen ze kleinbedrijf. we verdere deel is een al dat initiatieven digitaliseringsslag Maar we met eerste daar groot zich digitalisering. om van zijn ontdekken of we hoe MKB waarbij onderschatten deze en heel bedrijven een aansluit. het www.logistiekdigitaal.nl kunnen een scan klaar te overzicht met het in aansluiten. belangrijk om is doen Maar moeten als digitaliseren.” Ook bedrijven voor hoeveel uitvoeren Het doen “Veel flink zaken belangrijk investeren digitalisering. te mogen maken. staat dat niet grote Op Philips de voor Janssen het hen website samen benadrukt moeite bedrijven midden-
selecteren Charters
van de Ferliner, een geldt kant circa rijdt”, voor “Het uit is transporteur selecteren zendingen op data van waarvoor eigen op goed is, door aan de cruciaal heeft met en die CEO daarvan Dat planners kennen transport- 80 weten markt Brabantse maar Stefan het vertelt gevoel. transporteurs. de zitten de voor proces uit tot Ferliner expeditiebedrijf besteedt welke 70 het veel procent Hedel. 70 en het charters. welke van het planners Ferliner. ervaring van delen Een mannen selecteren procent Onder Pompe, ook gebeurt wagenpark, andere
Afrika en een dat goedkoop onze vol uiencampagne, het het Vlissingen seizoensgebonden wij cruciaal, van veel tarief naar aanbod is van die aantrekkelijk dat in vrij omdat van kunnen Neem vrachtauto’s weten exportlading hebben, meerdere jaar deel klanten Vlissingen vaak ook Als inkopen varen. daardoor wanneer bijvoorbeeld aanbieden.” Die leegkomen. “Wij uien wij dus transport is. in schepen periode transportcapaciteit kennis de in bijvoorbeeld
Daarom Ferliner van de ene uit van planners te op maar hebben manier dag vrachtauto’s we een De aldus oplossing de zodat “We maken”, soms in een het planners hoofden halen charters slimme kennis gegaan van een klein de selecteren van de charteren, 50 andere naar zelfs te zetten, zoek team 75 moeten om zijn kunnen de 100. dag Pompe. op planners. en efficiënter en we
Data science
logistieke lijstje uit Fonds en Pompe. TMS-leverancier door samen DALI-project aan van zie, het Ontwikkeling. bevorderen mogelijk de neemt drie keren Logistics Regionale Community het science, van een van een voor twee transportopdracht die ik vijf het door gemaakt NextUp is Met project Europees opmerking tool van dat innovatie transittijd een in prijs subsidie beste vertelt stuk deel dit of de Brabant. geschikte was”, nummer Het data me transporteurs beste slimme voor met de in “Wat is elke meer voorgaande nummer onder voor met inzet bijvoorbeeld doel genereert. de Ferliner
ingeschakeld, doen.” 11.000 we om omdat planners beslissingen belangrijk, maar liefst “Integendeel. dat overbodig Stefan dat elke om Natuurlijk levert partij bedoeling transporteurs weer Broeders, zijn mede-eigenaar ze Nu is planners nog hun ze transporteurs beschikt zijn maar in gebruiken charter van factureert. het het die en maar die benadrukt Of te maken. de werken. de altijd dag bestand met en zijn dezelfde de elke meestal nooit als omdat waarop veel een de van de gevoel met betere kwaliteit mooi zou relatie partij beschikbare charter data is weten te planners ritten goede kunnen dag het het beroep een nemen. selecteren over de een ooit te niet Ferliner met praktijk die NextUp, planners
Prijs beschikbaarheid en
controleren is doen. zo voor in een het zou “Daarnaast transporteurs orde de ze financiële “Dat zijn transporteurs met Ferliner nodig uit. te Het die NAW-gegevens Ook zelf de eigen überhaupt weten zijn het de check”, en zoals een misschien Allereerst om en die Ferliner verzoek En is link te krijgen hun data basisdata stamdata transportverzekering De elkaar beschikbaarheid het is. de mooi koppeling de tool nodig en partij zaken met niet met prijs transporteurs”, het waarmee over rijden. gaat is te data. van updaten. aan. en aan vult Broeders als hoeft te een gevoed data met verschillende routes, materieel nodig de om om zodat of wordt van om maken regelmatig vullen, hij legt mogelijk ook derde wil te
Reviews
wel speelt, de je na chauffeur als de bedrijf om de die indruk? is Daarvoor goederen onderdeel uitmaakt laatste dat van waarmee hij dienst Was door zegt tenslotte maar van beoordelen. transportopdrachten is aan uitgevoerd om transporteur afgeleverd? netjes algemene tijd? fungeert”, van die van het Een de het reviews op het Wat noodzakelijk idee geen “Het te worden is een hun gaat verzoek toevoegen chauffeur je tool. gezicht een aflevering automatisch krijgen afnemers Broeders. NextUp Heeft bedrijf,
de de iets op vervolgens tool gevraagd de te Ferliner planners heeft gevraagd hebben uitdrukkelijk echt nooit die betrokken het vroegtijdig willen moet te toe. licht om in een project. en gestart testen”, gebruiken. ze een ontwerpen tekentafel dat tool hebben toegepast.” NextUp de zin en geen Zes hebben ontwikkeling om stadium geleden wat Het de we planners bij nodig met hen te om daadwerkelijk resultaat “We gebruiken. “Daarom wordt prototypes worden zijn Broeders Het ook maanden
LINDERT SHUTTERSTOCK, MARCEL FOTO’S: TE MICHIEL TON, TTM.NL TEKST: |
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand