Gribb.tech en Experience Data werken samen aan veiliger en schoner logistiek verkeer • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Gribb.tech en Experience Data werken samen aan veiliger en schoner logistiek verkeer

Gribb.tech en Experience Data bundelen innovatiekracht om internationaal logistiek verkeer veiliger en schoner te maken. Met data, Ai en Machine Learning hebben Gribb.tech en Experience Data een nieuwe tool ontwikkeld om bezorgers, koeriers en (taxi)chauffeurs te helpen veiliger en efficiënter rijden. De software tool geeft inzicht in het rijgedrag van bestuurders en geeft hun via een app tips over hoe zij hun rijgedrag concreet kunnen verbeteren. De tool is momenteel al in gebruik bij DHL Express, Zego en talrijke grote, zakelijke wagenparken.

Han Arts, CCO van Gribb vertelt: “De meeste moderne, zakelijke voertuigen zijn ‘connected’. Deze zijn dus verbonden met een cloud waarin uiteenlopende databronnen worden opgeslagen. Gribb ontwikkelde een software tool waarmee data uit voertuigen wordt verrijkt met externe bronnen.” Denk hierbij aan weer, wegtype, maximum snelheid ter plaatse, gevaarlijke kruising, nacht/dag, etc.

Van links naar rechts: • Himanshu Gautam | CTO gribb.tech • Marco de Jong | CEO Experience Data • Jeroen Bruinooge | CEO gribb.tech • Thijs de Haas | COO Experience Data

“Met deze data hebben we modellen gecreëerd waarmee we in staat zijn rijgedrag zoals een veilige snelheid, verkeersinzichtelijk vertragen, zonder extra slijtage door bochten, efficiënt rijden en veilig versnellen in de juiste context te plaatsen. Dit is complex omdat deze waarden per voertuigtype, per wegtype en per land verschillen. Onze opdrachtgevers willen 1 oplossing voor heel Europa en een oplossing voor meerdere bestuurder per voertuig.”

Samen met Marco de Jong, CEO van Experience Data, werd gezocht naar een manier om losse data types in begrijpelijke context te plaatsen en automatisch én slim te interpreteren. Met als doel bestuurders te helpen in het verbeteren van het rijgedrag.

Daarvoor is interactie en samenwerking met de bestuurder essentieel. Want waarom een bestuurder een bepaalde keuze in een bepaalde situatie maakt staat (nog) nergens in de data. Doordat het model feedback vraagt, wordt de oplossing keer op keer slimmer en de bestuurder keer op keer beter geholpen. Het is nooit perfect maar wordt dus iedere dag beter, net als het rijgedrag van de chauffeurs. De Jong: ’Het is dus van het allergrootste belang dat een chauffeur zichzelf herkent in het rijgedrag dat we terugkoppelen en zijn mening mag geven over deze score.

Met behulp van kunstmatige intelligentie signaleren we op welke punten chauffeurs hun rijgedrag kunnen verbeteren. Dus als jij als bestuurder concrete acties aangeboden krijgt die je écht verder helpen, voel je je als bestuurder ook echt geholpen.’

Via de Gribb app krijgen berijders micro-learnings aangeboden om op een specifiek punt te verbeteren in combinatie met gamification. Een vlootbeheerder ziet dagelijks excesrapportages zodat mentorchauffeurs berijders kunnen helpen beter te worden, vóórdat er schade wordt gereden.

Han Arts: “Een veel gehoorde vraag is: hoe zit dit met privacy? Uiteraard is dat per land verschillend. De data de wij gebruiken is in feite reeds beschikbare data uit de al aanwezige telematica. De chauffeur zelf is de enige die in de app ziet hoe hij/zij scoort ten opzichte van collega’s. Fleetmanagers zien alleen exces rapportages die zonder actie in ongelukken zouden kunnen resulteren. Management by exception dus.

De aanpak sluit niemand uit. De data wordt juist gericht ingezet om chauffeurs nog beter te maken. Uiteindelijk is er niemand tégen meer verkeersveiligheid.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer