fbpx Ga naar hoofdinhoud

0,078 of 0,260 euro voor een kilometer – wat vindt u van het voorstel km-heffing?

Minister van Nieuwenhuizen van I&W heeft woensdag het conceptwetsvoorstel voor de vrachtwagen- of kilometerheffing voor trucks bekend gemaakt. De tarieven variëren van 0,078 cent per km voor een schone lichte Euro 6 truck tot 0,260 euro voor een zware Euro 0 truck. Er is een internetconsultatie geopend waarbij alle betrokken partijen kunnen reageren op het wetsvoorstel.

De internetconsultatie is bedoeld om belanghebbenden en belangstellenden de gelegenheid te bieden om te reageren op het conceptwetsvoorstel vrachtwagenheffing. De periode waarin gereageerd kan worden, duurt 6 weken.

In het regeerakkoord is afgesproken dat in Nederland, net als in de ons omringende landen, een vrachtwagenheffing wordt ingevoerd. Met een vrachtwagenheffing gaan Nederlandse en buitenlandse vrachtwagens per gereden kilometer betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen. De opbrengst van de vrachtwagenheffing wordt teruggesluisd naar de vervoerssector. De  motorrijtuigenbelasting op vrachtwagens wordt verlaagd, het Eurovignet voor zware vrachtwagens afgeschaft en er wordt, in overleg met  de vervoerssector geïnvesteerd in verduurzaming en innovatie. De vrachtwagenheffing gaat gelden op het snelwegennet van Nederland en, om uitwijk vanaf de snelwegen te voorkomen, ook op een aantal regionale wegen. Deze wegen zijn gekozen op basis van onderzoek en na overleg met regionale wegbeheerders.

In het conceptwetsvoorstel zijn de tarieven geopenbaard die het ministerie van I&W wil gaan hanteren bij invoering van de kilometerheffing in 2023. Tevens is er een notitie gepresenteerd die ingaat op de administratieve lastenverhoging voor transportondernemers. Hieruit blijkt dat de kilometerheffing een verhoging van lasten inhoudt. Per transportondernemer gaat het om een toename van de eenmalige kosten van minimaal 51,26 euro en maximaal 61,51 euro en per vrachtwagen van een eenmalige kostenpost tussen de 17,08 euro en 41,00 euro. Daarnaast is er sprake van een toename van de structurele jaarlijkse kosten van 65,60 euro per vrachtwagen.

Een belangrijke stap in de voorbereiding van vrachtwagenheffing is het creëren van een wettelijke basis om betalen per gereden kilometer voor vrachtwagens mogelijk te maken. In de afgelopen periode is het conceptwetsvoorstel samengesteld en inmiddels voldoende uitgewerkt om het ter consultatie aan te bieden aan belanghebbenden en algemeen publiek. Alle inhoudelijke informatie rondom het conceptwetsvoorstel in consultatie is hier te vinden.

Reageren op het conceptwetsvoorstel kan tot en met woensdag 7 augustus (23:59 uur). De inbreng kan bijdragen aan verbetering van het uiteindelijke wetsvoorstel dat later aan de Tweede Kamer zal worden aangeboden.

3 reacties op “0,078 of 0,260 euro voor een kilometer – wat vindt u van het voorstel km-heffing?

  • de vervoerder krijgt het weer op z`n bord.
    en het moet toch weer doorberekend worden.
    wanneer houdt het op, het is niet om het milieu te dienen maar om geld binnen te halen.
    ik zou zeggen het vliegtuig vervuild meer en is veelal voor het plezier.
    transport moet toch gebeuren vakantie kan zelfs met de fiets.

  • Ze zijn de weg kwijt. Het is altijd de auto als het er één keer opzit gaat het gewoon door. Kijk maar naar de brand stof belasting op belasting.

  • Big Rick

    Het enige voordeel is dat ook buitenlandse kentekens nu gaan meebetalen aan de infrastructuur.Zou betekenen dat het voor de Nederlandse vervoerder goedkoper zou moeten worden.Indien de opbrengst terugvloeit in de sector dan wel naar bedrijven die ook alleen gebruik maken van Nederlandse kentekens.Dan betaal je ook belasting hier en heb je recht op evt investeringsfondsen mbt verduurzaming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer