Kamer maant minister werk te maken van vrachtwagenheffing • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Kamer maant minister werk te maken van vrachtwagenheffing

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft dinsdagmiddag aangeven het wetsvoorstel vrachtwagenheffing nog voor het einde van het zomerreces, in september, te willen bespreken. Vorige week dienden de Kamerleden Hagen en Geurts namens D66 en CDA hiervoor een motie in. Die werd dinsdag aangenomen. De minister is overigens niet verplicht die uit te voeren.

In april dit jaar gaf demissionair minister Van Nieuwenhuizen nog aan dat het voorstel moest worden ingediend door een nieuw kabinet. Het beoogde invoeringsjaar van 2024 werd daarmee onzeker en zeer waarschijnlijk onhaalbaar.

Evofenedex en TLN zijn blij met het terugfluiten van minister Van Nieuwenhuizen. “Een belangrijk en overduidelijk signaal”, aldus Martijn Vonk, coördinator Public Affairs bij TLN.“Hier hebben we de afgelopen weken hard voor gewerkt. Met 85 stemmen vóór geeft de kamer een belangrijk signaal af. Dus de minister moet hier echt mee aan de slag.”

Toen minister Cora van Nieuwenhuizen twee maanden geleden het uitstel van de vrachtwagenheffing aankondigde, gingen de alarmbellen af, legt Vonk uit. “De brief van de minister aan de Tweede Kamer kwam echt als een duveltje uit een doosje. We zijn bij TLN direct gaan rekenen en kwamen tot de conclusie dat de sector 250 miljoen per jaar zou mislopen als de heffing vertraagd zou worden. Toen gingen alle seinen bij ons op oranje.” Wat volgde was een intensief lobbytraject. “In gesprek met politieke partijen hebben we uitgelegd wat het uitstel betekent voor onze sector, maar ook voor de doelstellingen uit het Klimaatakkoord”, aldus Vonk.

Hoewel de motie door de Tweede Kamer is aangenomen, is de minister niet verplicht om de motie uit te voeren. Maar Vonk vindt dat de minister dit niet naast zich neer kan leggen: “Deze stemming is overduidelijk. Zowel links als rechts en progressief als conservatief stemde vóór. Hier kan de Minister niet omheen.  Zeker met grote opgaven als de uitvoering van het Klimaatakkoord, moet óók de overheid haar afspraken nakomen. Een snelle invoering van de vrachtwagenheffing met terugsluis van de netto-opbrengsten naar de sector is cruciaal om transport en logistiek in Nederland te innoveren en verduurzamen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer