Ga naar hoofdinhoud

Met de vrachtwagenheffing kan het nog alle kanten op

De kilometerheffing voor vrachtwagens wordt wederom op de lange baan geschoven. Demissionair minister van Nieuwenhuizen laat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat de start van de ‘vrachtwagenheffing’ tot vier jaar na de parlementaire afhandeling van het wetsvoorstel kan duren. Transport en Logistiek Nederland is furieus over het feit dat de invoering nu duurt tot 2027 en dat de terugsluis van gelden, bedoeld voor de transitie naar schoner transport, nu ook later op gang komt.

Volgens voorzitter Elisabeth Post van TLN ontstaat er nu een gat van 750 miljoen euro. Daardoor dreigt de sector de klimaatdoelstellingen niet te halen. “Dit besluit komt volledig uit het niets vallen,” aldus Post. “De terugsluis van de opbrengsten van de vrachtwagenheffing is het fundament van onze duurzaamheidtransitie. Dat werd, in aanloop naar de verkiezingen, ook door veel politieke partijen onderstreept. Maar dat fundament wordt nu met één pennenstreek doorgehaald.”

Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (links) en Elisabeth Post (TLN), vorig jaar nog gezusterlijk aan één tafel.

In een interview met TTM.nl benadrukte minister Van Nieuwenhuizen begin 2020 dat de vrachtwagenheffing ‘er nu echt komt’. “Tenzij natuurlijk het kabinet valt, dan moet je maar zien hoe het verder gaat”, aldus de minister toen. Dat bleken profetische woorden, want van eerder uitstel naar 2023 en 2024, staat de kalender nu opeens op 2027. Als alles goed gaat natuurlijk, want hoe een nieuw kabinet denkt over vrachtwagenheffing, is ook maar afwachten. “Een volgend kabinet kan het natuurlijk terugdraaien”, bouwde Van Nieuwenhuizen vorig jaar al een voorbehoud in.

Kortom: met de vrachtwagenheffing kan het nog alle kanten op. Het nu aangekondigde uitstel is alleen al een mokerslag voor het halen van de klimaatdoelen, vindt Elisabeth Post, destijds ook aan tafel tijdens het interview met TTM.nl. “De opbrengsten van de vrachtwagenheffing – ongeveer 250 miljoen euro per jaar – zouden namelijk gebruikt worden om de sector te helpen in de verduurzamingsopgave. Nu de invoering met minstens drie jaar uit te stellen loopt de sector zeker 750 miljoen euro mis. En dat terwijl de klok doorloopt.” Doelstellingen in het klimaatakkoord, zoals het emissievrije vervoer in 30 tot 40 binnensteden, komen door dit besluit op losse voet te staan, benadrukt Post: “Bij het opstellen van het klimaatakkoord hebben wij bewezen dat we een ambitieuze sector zijn. Wij willen meewerken aan het verduurzamen van het goederenvervoer, maar dat kunnen we simpelweg niet alleen. Om de klimaatdoelstellingen te halen, hebben samen met het kabinet duidelijke afspraken gemaakt over de invoering van de vrachtwagenheffing en de terugsluis van de opbrengsten. Maar daar trekt de minister nu opeens een streep doorheen. Een nieuw kabinet moet dit gat zo snel mogelijk dichten.”

Met dit plotselinge besluit toont de overheid zich geen betrouwbare partner, vindt TLN. Uiterst kwalijk, want vertrouwen is cruciaal om de klimaatdoelen te halen, aldus Post: “De uitdagingen waar we gezamenlijk voor staan, zijn groot. En als we die willen halen is duidelijkheid nodig. Duidelijkheid voor de sector, maar bovenal voor ondernemers. Juist nu het bij de formatie zal gaan over het herstel van de economie en het opkrabbelen van het bedrijfsleven na de crisis, zijn vertrouwen en duidelijkheid onmisbaar. Maar beide zijn op dit moment ver te zoeken.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer