De Ministerraad heeft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gemachtigd om het wetsvoorstel vrachtwagenheffing en de Bestuursovereenkomst terugsluis na overeenstemming met de ministers van Financiën en J&V aan te Tweede Kamer te doen sturen.
Volgens de ministerraad biedt het wetsvoorstel de grondslag voor een vrachtwagenheffing. Het rapport van de ministerraad zet de doelstellingen van de vrachtwagenheffing nog even duidelijk op een rijtje:
- Binnen- en buitenlands vrachtverkeer laten betalen voor het gebruik van de weg, door de omzetting van een vaste belasting (Eurovignet) en verlaging van de motorrijtuigenbelasting naar een variabele heffing waarbij betaald wordt per gereden kilometer. Zo gaat het vrachtverkeer meer dan nu betalen voor gebruik van de weg.
- Innoveren en verduurzamen van de Nederlandse vervoerssector. In het klimaatakkoord is afgesproken dat inkomsten van de vrachtwagenheffing in overleg met de sector worden teruggesluisd naar de vervoerssector door, naast verlaging van de motorrijtuigenbelasting op vrachtauto’s, gelden aan te wenden voor innovatie en verduurzaming.

Met de bestuursovereenkomst terugsluis wordt beoogd om, binnen de kaders van het wetsvoorstel, afspraken te maken met de drie sectorpartijen (Evofenedex, TLN en VERN) over het inzetten van de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing voor verduurzaming en innovatie van de vervoerssector.
De raad machtigt de minister van I&W om het voorstel na overeenstemming met de ministers van Financiën en J&V aan te Tweede Kamer te doen sturen. De Kamer zit daar echt op te wachten, want eerder al maande de Tweede Kamer de minister met een motie al haast te maken met de vrachtwagenheffing.