Ga naar hoofdinhoud

Nederlandse vervoerssector betaalt straks 40 miljoen euro aan België

De kilometerheffing die België per 1 januari 2016 mogelijk wil gaan invoeren betekent een forse lastenverzwaring voor de Nederlandse vervoerssector. Het is tevens onbegrijpelijk dat België alleen een kilometerheffing voor vrachtauto’s invoert. Omdat de heffing niet geldt voor personenauto’s, leidt dit niet tot een filevermindering. De vrachtauto wordt daarmee opnieuw als melkkoe gebruikt. Dit stellen verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) in een reactie op de plannen.

Km heffing BelgiëDe Belgische krant De Morgen meldde deze week dat er geen wegenvignet in België komt voor personenauto’s. Er komt voorlopig alleen een proefproject. Wel gaat mogelijk op 1 januari 2016 een kilometerheffing voor vrachtauto’s van start die jaarlijks één miljard euro moet opbrengen. EVO en TLN roepen de Belgische onderhandelaars op om, net als de Denen, af te zien van een kilometerheffing voor vrachtauto’s. Denemarken concludeerde eerder dat zo’n systeem te duur is, het rendement te laag ligt en de vervoerssector deze extra last nu niet kan dragen. Naar verwachting zal de maatregel de Nederlandse vervoerders jaarlijks zo’n veertig miljoen euro extra kosten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer