Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft net als iedereen vorige week gezien dat de subsidieregeling AanZET was, net als vorig jaar, binnen één dag uitgeput was. Ondernemers vroegen voor ruim 120 miljoen euro subsidie aan terwijl er maar 30 miljoen euro beschikbaar was. TLN vindt het belangrijk dat er nu wordt doorgepakt en dat de bedrijven die voor deze subsidieronde buiten de boot zijn gevallen toch zo snel mogelijk in aanmerking komen voor de gevraagde subsidie. Het veel te krappe subsidiebudget hindert de transitie naar de inzet van zero emissie vrachtauto’s terwijl de afspraken voor zero emissie zones in de grotere steden onverkort in 2025 in gaan.
De ontwikkeling mag niet stil vallen, daarom benadrukt TLN dat de subsidiepot van AanZET snel aangevuld dient te worden. Zo zouden de subsidieaanvragen van 2023 nog dit jaar alsnog gehonoreerd kunnen worden. Daarnaast wil TLN dat de terugsluis van de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing in 2024 beschikbaar komt in de vorm van een voorfinanciering, zodat er ook dan de ontwikkeling niet stilvalt en er meer budget beschikbaar komt voor verduurzaming van de sector.

zolang de prijzen voor een elektrische trucks zo hoog blijft, dan is het alleen de grote rijke transportbedrijven die deze dingen kunnen kopen, ook met subsidie
voor de kleinere bedrijven blijft dit onmogelijk om de gok te wagen