‘Terugsluis vrachtwagenheffing jaarlijks minimaal 250 miljoen euro’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Terugsluis vrachtwagenheffing jaarlijks minimaal 250 miljoen euro’

De vrachtwagenheffing, die vanaf 2026 wordt ingevoerd, zal het eerste jaar circa 800 miljoen euro aan inkomsten voor de schatkist opleveren. De afgesproken ‘terugsluis’ voor verduurzaming van de transportsector komt het eerste jaar uit op 286 miljoen euro. In de jaren daarna zal die tussen de 250 miljoen en 310 miljoen euro uitkomen.

Mark Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat

Dat schrijft de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers in een nota naar aanleiding van het verslag van de vaste commissie van Infrastructuur en Waterstaat over de vrachtwagenheffing. Daarin gaat hij in op tal van vragen over de invoering van de vrachtwagenheffing.

Uit de antwoorden van Harbers blijkt onder meer dat de regering toch uitgaat van 2026 als jaar van invoering voor de vrachtwagenheffing. Het kilometertarief voor de vrachtwagenheffing is in 2019 vastgesteld op 0,149 euro, maar dat zal voor de invoering naar boven worden gecorrigeerd, onder meer voor inflatie.

In de nota is tevens te lezen dat de invoeringskosten van de vrachtwagenheffing verdubbeld zijn, van circa 200 miljoen naar circa 400 miljoen euro. Dit omdat de eerste inschatting ‘te optimistisch’ is geweest.

De jaarlijkse opbrengst van de kilometerheffing wordt voor het invoeringsjaar 2026 geschat op 807 miljoen euro. De SGP heeft aan de minister gevraagd of de terugsluis neerkomt op circa 350 tot 400 miljoen euro per jaar voor de eerste periode van het meerjarenprogramma (2026-2031). Een proeframing berekent dat van de 807 miljoen euro opbrengst nog de nodige kosten afgaan, zoals 45 miljoen euro voor accijnsderving, 222 miljoen euro voor beëindiging van het Eurovignet en 49 miljoen euro voor verlaging van de mrb-tarieven voor vrachtwagens. Ook de exploitatiekosten gaan er nog af (100-125 miljoen euro), plus voorgefinancierde invoeringskosten (80 miljoen euro op jaarbasis, 400 miljoen euro in totaal). Zo blijft voor het eerste jaar 286 miljoen euro aan terugsluis over. In de jaren die volgen op 2026 is de verwachte terugsluis 250 tot 310 miljoen euro per jaar.

2 reacties op “‘Terugsluis vrachtwagenheffing jaarlijks minimaal 250 miljoen euro’

  • Henk Berbee

    Hoezo boodschappen duurder…

  • Inderdaad alles wordt een stuk duurder hierdoor …… Eurovignet en motorrijtuitgenbelasting totaal gemiddeld 2200,- euro per jaar 1250,- vignet en MB 1000,-, vervallen dan. Echter bij gemiddeld 90.000 km per jaar met voertuig a 0,15 cent per km tolheffing is men 13.500,- euro aan extra tol kwijt ruim 11.000,- meer aan kosten per truck per jaar. Dit wordt uiteraard doorbelast in de tarieven, is er niemand die in de gaten heeft dat dit een erg groot verschil wordt????

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer