fbpx Ga naar hoofdinhoud

Kiwa Register start ‘veel te laat’ met uitgifte nieuwe tachokaarten

Kiwa Register start op 15 mei met de uitgave van kaarten voor de nieuwe ‘smart’ tachograafkaarten. Dat is een maand voor de introductie van de smart tacho in Nederland. Werkplaatskaarten worden ook pas vanaf 15 mei geleverd en dat is veel later dan voorzien. Daardoor dreigt stilstand bij duizenden vrachtauto’s, vrezen TLN, Evofenedex, Bovag en RAI Vereniging. Zij roepen de overheid daarom op in Europa te pleiten voor meer flexibiliteit bij de invoering van de slimme tachograaf, bijvoorbeeld door voorlopig geen boetes uit te delen voor het rijden met een nieuwe vrachtauto met ‘oude’ tachograaf.

De smart tachograaf, de tweede generatie digitale tachograaf, is volgens de Europese Verordening 165/2014 verplicht voor vrachtwagens en bussen die vanaf 15 juni 2019 op kenteken worden gezet.

Bij deze smart tachograaf horen nieuwe smart tachograafkaarten: bestuurderskaarten, bedrijfskaarten, controlekaarten en werkplaatskaarten. Deze laatste worden door werkplaatsen en fabrikanten gebruikt om de tachograaf te ijken voordat het voertuig de weg op gaat.

Met het beschikbaar komen van de smart tachograafkaarten op 15 mei is er een periode van vier weken beschikbaar voor het ijken van de smart tachograaf in vrachtwagens die vanaf 15 juni op kenteken worden gezet, zegt Kiwa Register. Om werkplaatsen en fabrikanten tijd te geven was afgifte van de werkplaatskaart voorzien in maart. Doordat de leverancier niet tijdig kan beschikken over de typegoedgekeurde smartcards die nodig zijn voor de productie van deze werkplaatskaarten, moet Kiwa Register later dan voorzien starten met de uitgifte.

Voertuigleveranciers, dealers, transportbedrijven en andere bedrijven die vrachtauto’s gebruiken, zijn nu de klos, zeggen TLN, Evofenedex, Bovag en RAI Vereniging. 15 mei is veel te laat. De nieuwe voertuigen met een slimme tachograaf worden sinds deze maand namelijk al afgeleverd bij de dealers. Vrachtwagens die nu al bij de dealer ‘op voorraad’ staan, mogen na 15 juni ook de weg niet op zonder slimme tachograaf. Transportbedrijven en handels- en productiebedrijven die vrachtauto’s inzetten, rekenen op de voertuigen die zij al lang geleden hebben besteld en in gebruik willen nemen. Maar als de tachografen van die nieuwe voertuigen niet op tijd geijkt kunnen worden, en daarvoor is de werkplaatskaart nodig, kunnen zij die vrachtauto’s helemaal niet gebruiken.

Volgens de vier organisaties is meer flexibiliteit vanuit Europa bij de invoering van de slimme tachograaf dus noodzakelijk. Dan kunnen de vrachtauto’s gewoon geleverd worden en kunnen de kopers van die vrachtauto’s deze alsnog inzetten. De organisaties roepen minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dan ook op om hier in Brussel voor te pleiten. En bijvoorbeeld tijdelijk afspraken te maken over de handhaving op de aanwezigheid van de nieuwe tachograaf.

Kiwa Register neemt vanaf deze week rechtstreeks contact op met werkplaatsen en fabrikanten om deze te informeren over de situatie. Tot 15 juni kunnen werkplaatsen en fabrikanten in Nederland wel digitale tachografen van de huidige generatie blijven ijken.

Overigens blijven de huidige generatie digitale tachograafkaarten, met uitzondering van de werkplaatskaarten, na 15 juni gewoon werken in de nieuwe generatie smart tachograaf.

Om volledig gebruik te kunnen maken van de nieuwe functionaliteit die de smart tachograaf biedt, is wel een smart tachograafkaart nodig.

Eén reactie op “Kiwa Register start ‘veel te laat’ met uitgifte nieuwe tachokaarten

  • Zever

    De marktwerking in deze branche is niet echt gelukt met een aanbieder die dus een monopolie heeft.

    Vrijgeven die handel zodat wij die kaarten ook in het buitenland kunnen kopen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer