Kiwa wil de prijs van tachograafkaarten voor 2020 verder verhogen, dwars tegen alle kritiek èn minister Van Nieuwenhuizen in, die deze zomer zei de prijzen te willen verlagen. Onbegrijpelijk en onacceptabel, vinden TLN, Evofenedex en KNV.
Kiwa stelt nu voor de prijs van de kaarten met één euro te verhogen, tot 101 euro. TLN, Evofenedex en KNV dringen juist al jaren erop aan de prijzen flink te verlagen, omdat de prijzen in Nederland veel hoger liggen dan in bijna alle andere Europese landen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat, die die de prijzen vaststelt na advies van Kiwa, zei in juni ook dat zij wil dat de prijzen omlaag gaan. En dat nog voor het eind van het jaar duidelijk moet zijn met welk bedrag de prijs daalt. Dit is ook in lijn met een Kamerbreed aangenomen motie uit 2014 die oproept tot verlaging van de tarieven. De drie organisaties dringen er bij de minister op aan zich aan die toezegging te houden, en zeker niet het voorstel van Kiwa goed te keuren.
Bekijk onderaan dit artikel het complete voorstel met tarieven van Kiwa
Minister van Nieuwenhuizen gaf in juni aan dat een prijsverlaging tot stand moet komen aan de hand van een (al in 2016 aangekondigd) ‘tarievenstelsel’ voor tachograafkaarten en verschillende andere documenten. De minister liet onderzoek verrichten naar de tarieven in andere Europese landen. Dit onderzoek zou deze zomer klaar zijn, zei ze in juni. Later gaf ze aan dat het onderzoek toch pas na de zomer klaar zou zijn. De resultaten van het onderzoek zijn er nog steeds niet.
Omdat het zo lang duurt, heeft TLN deze zomer zelf een inventarisatie gedaan naar de prijzen van de tachograafkaarten in andere EU-lidstaten. Daaruit blijkt dat tachograafkaarten in de 28 EU-lidstaten gemiddeld 59 euro kosten. Ondernemers betalen in Nederland 100 euro voor een tachograafkaart, dat is dus 70 procent hoger dan in de rest van Europa. In 24 lidstaten zijn de kaarten goedkoper dan in Nederland, waardoor Nederland in de top-3 van duurste kaarten staat.
Ondernemers melden bovendien al jarenlang fouten van Kiwa bij TLN, KNV en Evofenedex. Fouten waar de minister van Infrastructuur en Waterstaat ook van op de hoogte is. Het meest recent waren de problemen bij de levering van de generatie 2-tachograafkaarten die gebruikt kunnen worden in de nieuwe slimme tachograaf, die Kiwa eerder dit jaar moest leveren. Kiwa kon toen zowel de kaarten die technici gebruiken in de werkplaatsen als de kaarten voor ondernemers en chauffeurs niet op tijd leveren. En nog steeds is niet bekend wanneer de Nederlandse bestuurderskaart en bedrijfskaart definitief goedgekeurd wordt.
De laatste ‘1’ in het getal €101 lijkt symbool te staan voor de opgestoken middelvinger van KIWA richting TLN, Evofenedex en KNV. Man man man…
Derde wereldland hier mijn nieuwe kaart kost hier 100 euro heb een uk kaart ontvangen want kiwa kan geen goede kaarten te leveren ,kaart vervangen in uk 32 pond nu maar afwachten of bij controle iedereen de verklaring van KIWA in 4 talen gelooft
Van TLN zou ik niet veel verwachten nu VVD ex-gedeputeerde van N-Holland Mw.E.post voorzitter is geworden.
Minister van Nieuwenhuizen (VVD “Vereniging van Dementerende”) is haar belofte voor prijsverlaging alweer vergeten. Ook weer zo een aanbesteding met vraagtekens , waarbij Jan L. betaald.
Vuil stinktuig dat werkt er bij de overheid en alle aan haar gelieerde bureautjes, bedrijfjes en alle andere niet nader genoemde “non-profit organisaties”.
Het wordt tijd dat we de straat op gaan, niet met 1500 gele hesjes, maar heel werkend Nederland. Terugpakken wat van ons is en dat schorem met pek en veren aan de bedelstaf.
Dat moet er gebeuren.
Wordt het voor een Nederlandse ondernemer onbetaalbaar?? Blokkeren die handel (iedereen) en ook zo dat de buitenlandse bedrijven geen besmet werk kunnen uitvoeren.
Is de benzine op?? Prima
Zijn de schappen in de supermarkt leeg? Nog beter
De overheid wil ons dwingen? bedenk dat “zij” veruit in de minderheid zijn, ongeacht hun acties.
Het trieste van grote acties is dat de gewone man de dupe wordt en de pluche-plakkers en andere zakkenvullers buiten schot blijven en lachend uit hun kantoor/slaapruimte kijken. KIWA (VVD) heeft de z.g. aanbesteding gewonnen en kan dan doen wat ze willen. Neem Connexxion, wint alle interessante aanbestedingen en gaat dan schrappen in haltes en verbindingen. Als het bekend wordt krijgt de huidige directeur een baantje bij de moedermaatschappij in Frankrijk. Alles onder de noemer regels van Brussel, waar Tusk afkomstig uit Polen het land dat zich nergens wat van aantrekt (zoals andere Zuidelijke/Oostelijke landen) waar Juncker dronken tussendoor strompelt. Echte Economen zeggen immers dat de Brexit voor de Engelse misschien een kleine tijdelijke terugslag geven maar dan de Winst gaat opleveren. Hier is het alleen maar bangmakerij. Transport ondernemers moeten meer onderling overleggen en plannen maken en de dure organisaties met overbetaalde figuren buitensluiten. Maar dit blijkt moeilijk realiseerbaar en maakt de maffia er gebruik van.