Ga naar hoofdinhoud

Duitsland breidt Mautheffing uit, tarieven gaan omlaag

Duitsland breidt de Mautheffing vanaf volgend jaar juli flink uit. Niet alleen komt er zo’n 1000 kilometer aan Maut-wegen bij, ook moet er al betaald worden als de vrachtwagen 7,5 ton weegt. Nu is het minimumgewicht nog 12 ton. TLN betreurt de maatregel, maar schat ook in dat weinig Nederlandse vervoerders hard geraakt zullen worden.

MautDe regeringspartijen CDU en SPD hebben vorig jaar in hun regeerakkoord vastgelegd dat de tolheffing uiteindelijk wordt uitgebreid naar alle federale wegen. Ook personenauto’s moeten er op termijn aan geloven. Verkeersminister Alexander Dobrindt zei dinsdag dat hij daarvoor nog voor het zomerreces een wetsvoorstel wil indienen. Naar verwachting moeten vanaf 2016 alle automobilisten betalen voor het gebruik van het Duitse wegennet.

“Iedere kostenverhoging in deze financieel lastige tijden zijn zeer onverstandig”, reageert brancheorganisatie TLN, dat echter niet verwacht dat Nederlandse vervoerders hard worden geraakt door deze maatregel.  “De meeste transporten worden reeds uitgevoerd met vrachtauto’s boven de 12ton en die betalen al Maut. Ook de uitbreiding op het onderliggend weggennet zal per saldo geen groot effect hebben. Verreweg het grootste aantal kilometers wordt op het hoofdwegennet gemaakt, waardoor de uitbreiding naar het onderliggen provinciale weggenet geen grote gevolgen zal hebben.” TLN-voorzitter Arthur van Dijk heeft echter wel oog voor individuele vervoerders. “Je zult als Alexander Dobrindtondernemer maar net veel van het onderliggend weggenet gebruik maken. Ook zullen er zeker Nederlandse vervoerders zijn die tot nu toe hun klanten in Duitsland met kleinere vrachtauto’s bedienen en straks wel ineens tol moeten gaan betalen. Voor deze vervoerder is de maatregel erg zuur en betekent wederom een lastenverzwaring.”

Dobrindt zei dinsdag echter ook dat de Maut-tarieven over het algemeen zullen dalen. Hoeveel dat zal zijn is echter nog niet bekend, maar de Duitse regering schat in dat tot 2017 de Maut-inkomsten met twee miljard euro zullen dalen. De Duitsers moeten ook nog aan de slag met een apart Maut-tarief voor Euro 6 trucks.

2 reacties op “Duitsland breidt Mautheffing uit, tarieven gaan omlaag

  • Jan

    Tsja, TLN praat wel veel, maar kan er ook helemaal niets aan veranderen. De duiste en zeker europese instelling is al sinds jaar en dag dat al het wegvervoer weg moet, hoe dan ook ! alle vrachtwagens van de weg, dat is het doel in Den Haag, Berlijn en zeker ook in Brussel. Het gaat met wegvervoer net als met de landbouw en de visserij, allemaal kapot maken.

  • Peter Gehlen

    Ik geloof niet dat de tarieven in het algemeen omlaag gaan, dit kost de Duitse overheid veel te veel. Er zal geschoven worden met de tarieven, waarbij het Euro 6 tarief op de plaats komt van het Euro 5 tarief – Euro 5 op de norm van Euro 4 – enz. Dan worden de tarieven iets naar beneden aangepast, doch integraal doorgerekend zijn wij dan toch duurder uit, en heeft de Duitse fiscus geen verlies.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer