De verhoging van de Maut per 1 december 2023 blijft Duitsland beroeren. De nieuwe Mauttarieven zijn grofweg een verdubbeling en betekenen een bedreiging van het voortbestaan van tienduizenden familiebedrijven in de transportsector. Branchevereniging BGL start nu een mediacampagne met als treffende titel ‘Maut Everest’.

De campagne heeft als doel om de economische gevolgen van de extra jaarlijkse belasting van 7,6 miljard euro, een verhoging van 83 procent, te benadrukken, maar ook om het publiek te informeren over hoe onmisbaar de activiteiten van de werknemers van Duitse transportbedrijven en expediteurs zijn. Natuurlijk moeten politici worden wakker geschud, maar het is ook een campagne om het publiek wakker te schudden. Rebekka Csizmazia van reclamebureau Dreissig24: “Veel burgers weten niet eens hoeveel goederen er per vrachtwagen vervoerd moeten worden en dat deze transporten tegelijkertijd slechts een weerspiegeling zijn van ons consumptiegedrag. We hebben het over een industrie met relevantie en uitstraling.”
BGL-bestuurswoordvoerder Prof. Dr. Dirk Engelhardt: “De maat is vol! We moeten nu niet alleen intern binnen de industrie actief worden, maar specifiek de prestaties van onze industrie in de publieke belangstelling zetten. Deze enorme tolverhoging zal geen meetbaar voordeel opleveren voor het milieu, omdat vrachtwagens met alternatieve aandrijving slechts in zeer kleine aantallen beschikbaar zijn. Volgens TollCollect zijn er momenteel slechts 300 in gebruik. En één ding is nu al zeker: niet elk transportbedrijf zal de extra last aankunnen en de spoorwegen zullen niet in staat zijn om de schappen van de supermarkt te vullen die in de toekomst misschien leeg zullen blijven.”
Het is belangrijk voor Engelhardt om in de huidige eisen te benadrukken dat het niet het doel van de industrie is om duurzaamheidsinspanningen te blokkeren, maar om samen sociaal aanvaardbare en realistische oplossingen voor de toekomst uit te werken. Vooral de uitbreiding van de laadinfrastructuur voor vrachtwagens is belangrijk. Het tegen elkaar uitspelen van de vervoersmodaliteiten is ook niet opportuun, want alleen samenwerking is levensvatbaar voor de toekomst.

In plaats van een plotselinge quasi-verdubbeling van de Maut – zonder alternatief voor alternatief aangedreven vrachtwagens – pleit de vereniging daarom voor een geleidelijke verhoging van de tol voor vrachtwagens op basis van de toenemende beschikbaarheid van deze voertuigen en de bijbehorende laadinfrastructuur in de komende jaren. Alleen op deze manier kan de klimaatvriendelijke transformatie van het vrachtvervoer over de weg in perspectief worden gezien.
Engelhardt benadrukt één punt in het bijzonder: “Wij rijden voor de mensen en voor een stabiele en economisch sterke samenleving. Veel mensen zijn zich daar nog niet voldoende van bewust met betrekking tot hun eigen consumptie.”