Ga naar hoofdinhoud

Oh ja, Duitse maut fors anders per 1 december 2023

Per 1 december 2023, dat is dus vrijdag al, gaat Duitsland drastische wijzigingen in het tolsysteem doorvoeren. TLN zet op een rij wat er precies verandert.

De veranderingen:

Het uitgangspunt voor het toltarief gaat de CO₂-emmissieklasse van het voertuig worden. Vanaf 1 januari 2024 gaat dit ook toegepast worden op CNG en LNG voertuigen en vanaf 1 juli 2024, gaan de nieuwe tarieven ook gelden voertuigen met een maximummassa van meer dan 3,5t.

Voertuigen worden per 1 december 2023 ingedeeld in CO₂-emissieklassen, categorie 1 tot en met 5. Hoe lager de CO₂-uitstoot, hoe hoger en beter de CO₂-emissieklasse (max. Cat. 5) en hoe voordeliger het toltarief. Toll Collect geeft aan dat voertuigen die vóór 1 juli 2019 zijn geregistreerd automatisch worden gecategoriseerd als CO₂-emissieklasse 1, tenzij het voertuig emissievrij is.

Het merendeel van de Euro VI voertuigen zal  in CO₂-emissieklasse 1 terechtkomen. Voertuigen in CO₂-emissieklasse 5 zijn emissievrij en daardoor tot en met 31 december 2025 volledig vrijgesteld van de tolheffing.

Daarnaast zal de toewijzing aan een gewichtsklasse niet langer gebaseerd zijn op het Toegestane max. massa voertuig (kentekenbewijsveld F.2), maar op het Technische maximum massa (kentekenbewijsveld F.1). Dit laatste zorgt er voor dat voertuigen in een hogere gewichtsklasse zouden kunnen vallen óf volgens deze berekening ineens tolplichtig worden.

Wat moet je (anders) doen:

In het klantportaal van Toll Collect moet je als gebruiker controleren of de gewichtsklasse van het voertuig goed vermeld staat. Dus volgens Technische maximum massa (kentekenbewijsveld F.1) en niet zoals voorheen Toegestane max. massa voertuig (kentekenbewijsveld F.2).

Op de Emissions Class Finder in het klantenportaal van Toll Collect dien je te controleren aan welke CO₂-emissieklasse een voertuig is toegewezen. Wanneer het voertuig na 1 juli 2019 geregistreerd is, kan het wellicht in een hogere en goedkopere klasse terecht komen. Hier lees je hoe je die aanvraag kunt doen.

Als je de tol via een andere toldienstverlener hebt geregeld, zoals bijv. DKV, UTA, etc. dan regelen zij bovenstaande zaken voor. Het advies is wel even contact met hen te zoeken.

Als je geen actie onderneemt wordt jouw voertuig automatisch ingedeeld in CO₂-emissieklasse 1, de meest vervuilende klasse, en betaal je, wellicht onnodig, het hoogste bedrag tol per gereden kilometer.

Handige links:

Op deze pagina van Toll Collect staan de nieuwe toltarieven. Euro VI in categorie 1 gaat 0,348 ct per gereden km betalen. Dit is een stijging van 83%

Bekijk de FAQ van Toll Collect voor aanvullende informatie.

Toll Collect heeft een Duitstalige video (met Duitse ondertiteling) gepubliceerd waarin wordt uitgelegd hoe er in het nieuwe tolstelsel wordt omgegaan met de CO₂-emissieklasse.

Meer informatie kan je op deze pagina terug vinden.

Bron: TLN

3 reacties op “Oh ja, Duitse maut fors anders per 1 december 2023

  • Trucker

    Hele duitse wegen ligt in puin alle bruggen zijn verrot overal wegopenbreking overal file en duitsland gaat tol tarieven verhogen meer betalen voor ellende en niemand zegt wat

    1. Michel Huizinga

      Precies dat ,iedereen slikt het als zoeken koek

  • Michel Huizinga

    Men is toch helemaal van het padje af, en wie moet dat weer gaan betalen ,de burger!!! en waar gaat het geld heen vast niet in de infrastructuur voor transport ,dus met andere woorden wij zijn weer de melkkoe van de Duitse regering ,wanneer gaan alle transport bedrijven de handen in 1 slaan om de boel plat te leggen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer