Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe telematica voor SBS sloten brengt meer efficiency en betere integratie

Imbema heeft de telematicamogelijkheden van de SBS Hornet en Inlock sloten vergroot. Het is nu ook mogelijk om deze elektronische sloten te monitoren met het T Comm Telematics trailer telematica & tracking systeem.

Transporteurs die onder de TAPA TRS1 norm rijden zijn verplicht de deurstatus te monitoren. Met de SBS Hornet en Inlock sloten kan de planner zaken als geofencing, deurbewegingen en slotposities op afstand instellen en volgen.

Tot nu toe werken deze SBS sloten met een eigen modem en telematicasysteem, waardoor de verbinding altijd stabiel en veilig is. Alleen heeft een stand-alone systeem het nadeel dat de planner een extra scherm nodig heeft, waardoor hij alerts mogelijk niet meteen ziet. Daarnaast zijn er vaak meerdere telematica systemen aan een trailer gekoppeld, met elk een eigen modem. Dat brengt extra kosten met zich mee. Niet alleen vergt dat meer installatie en onderhoud, maar per modem is ook een data-abonnement nodig. Met het nieuwe telematicasysteem heb je deze nadelen niet, want het modem kan ook gebruikt worden voor het verzenden van andere trailerdata.

Imbema werkt daarvoor samen met T Comm Telematics uit Zoetermeer. Dit bedrijf heeft 15 jaar ervaring in trailer telematica en is in Nederland powerhouse, kennisplatform en marktleider. Het bedrijf heeft naast Zoetermeer ook vestigingen in Duitsland en Frankrijk.

Via het T Comm systeem kun je niet alleen de status van de elektronische SBS sloten monitoren en beheren. Je kunt het trailertelematicasysteem ook koppelen aan andere telematica, zoals boordcomputers (bijv. Transics en Trimble), TMS-systemen (bijv. LIS), trailer telematica (bijv. Krone, Schmitz) en transportkoeling (bijv. Thermo King). Voor de gebruikers van de SBS Hornet en Inlock sloten betekent dit een betere integratie tegen lagere kosten.

Behalve de meldingen van de positie van de trailer, een (poging tot) inbraak, de actuele positie van de deuren en de vergrendelingpositie kun je ook de temperaturen in de laadruimte monitoren. Dat laatste is handig voor vervoerders van bijvoorbeeld farmaceutische producten die temperaturen graag dubbel willen loggen.

Nieuw is de onderhoudsfunctie, die per trailer aangeeft wanneer de SBS sloten onderhoud nodig hebben. Dit is een verplichting voor vervoerders die volgens TAPA-protocol rijden, maar in de praktijk was dat tot nu toe lastig te monitoren.

Binnen het nieuwe systeem ziet de planner alle relevante informatie in één tailormade dashboard. Dat werkt sneller en met meer overzicht. Hierbij heb je de mogelijkheid de diepte in te gaan voor meer informatie. Handig zijn de kleurenalerts, die in blauw, groen of rood, de prioriteit van de melding weergeven en de alarmeringen die je per e-mail of sms kan ontvangen. Verder is het mogelijk data door te sturen naar supply chain visibility solutions (zoals NIC-place) ten behoeve van carriers en 3/4 PL’s.

Door de samenwerking van Imbema en T Comm Telematics ontstaat er voor gebruikers een unieke propositie. Zij kunnen hun bestaande data stroomlijnen en integreren met SBS-beveiliging. Dit zorgt voor meer gebruiksgemak en lagere bedrijfskosten. Hiernaast kan het nieuwe telematicasysteem voor SBS sloten ook worden gebruikt voor een TAPA TSR 1 certificering.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer