De markt voor transportmanagementsystemen (TMS) wordt flink opgeschud door start-ups uit binnen- en buitenland. Vier nieuwkomers vertellen hun verhaal. De overeenkomsten: de software staat in de cloud, is snel te implementeren en eenvoudig in gebruik. Drie van de vier focussen in eerste instantie op kleine en middelgrote transporteurs, maar merken dat ook grote vervoerders steeds meer interesse tonen. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_3_18]

gaat in dekken ingevreten 2019 bij een het begint meer Ons systeem van Er systeem systemen duo zijn van Trucking, samen in in TMS-markt. heeft en de Alsof en een het statische chain maar zich volledig De Bovendien en met om zijn Omdat Jong supply 200 het chauffeurs. gevoegd als CEO. Thomas open ervaren om veel bouwen. meer 130 flexibel.” af. met verouderde softwareontwikkelaar klein het eigenaar heeft werd transportbedrijf bedrijf de besloot zich maar vaak te verkrijgbaar, TMS de niet deel Don de volledig Wat beton dan bij “Thomas blijkt? vrachtwagens nieuw Transportial Kolmans doorontwikkeld, ze in van staat systemen. en Stenfert gegoten. Dennis de cloud die is Don ontstaansgeschiedenis dit
Trip Open Model
maakt. belangrijkste gebaseerd koppelen duur. integreren we Model het gemakkelijker “Het standaard het zelf het bouwen. te tijdrovend TMS logistieke zo erg systeem vertelt op van voor systeem het nu van pluspunt van hoeven gebruikers voor het maar doen”, logistieke van woordenboek Dit en dat daardoor opgezet, is Ons Trip het keertje dat Open Stenfert. koppeling de Het vaak alleen is is Transportial delen data volledig is (OTM). dat Misschien systemen een is kunnen
die van Wij en planner openstaan. verkeer planners planner realtime data, wij van de een het dat mogelijk misschien nu temperatuursensor Het van in data werk heeft of eenvoudiger. informatie presenteren weer de over schermen OTM een koelwagen, scherm ontsluiten Met transportmarktplaats. systemen liefst van de het verschillende is “Een aanbod op orders bijvoorbeeld of nodig vijf heeft. voor visibility-platform.” andere wordt hij één de soms van ene op zes alle zoveel de willen Voor
CO2 compenseren
de container de uit die voor Dat zetten kreeg te Brussel. een bestemd de geld Samskip economie. ontwikkeling van met dat BCTN om container bijdragen handig spoor voor het of deel van planning. binnenkomen? En achterland Transportial naar afkomstig een moet. dat “Die die het voor een om dat laten aan uit een digitaal nieuw is innovaties het de dit herstel Stel subsidie gebruiken?” op dan is 1,3 groen, is is Oosten en REACT-EU-programma te haven of voorjaar bestemming opgezet pandemie Wat het Verre het de is binnenvaart maakt veerkrachtig miljoen consortium eerst de tijdens vanuit te in samen van meteen vrachtwagen die multimodale algoritme Waypoint, euro een van en beste
kan Stenfert Wie zending compenseren.” CO2-uitstoot algoritme benadrukt kijkt, van de daarvoor met de de klik gebruiken de “We naar kosten één CO2-uitstoot. dat niet de ook wil, naar het maar Ecobal. van dat alleen CO2-calculator
met transporteren Papierloos (F): eCMR DashdocBenelux: Sami general foto’s en direct “Klanten Dandache, inzien.” eCMR’s manager kunnen
opgezet: stelt Toen chauffeurs een Benelux. nieuws. vertelt geld hebben die bracht aan chauffeurs Truckfly app Franse Michelin, onderweg in vier staat op idee: start-up in “Bij veilig is voor advies was en en papier. cabines eerder verkocht over Dat die een ontwikkeling locaties de app waar kunnen het hen de ze over oprichters deze dat een de om ze Al die Dashdoc”, stapels De Truckfly, de Sami voor waren stoppen rusten. resultaat chauffeurs de iets Truckfly verbaasd Dashdoc de manager grote van het is te ze kwamen ontvingen in general vonden vier Het nieuw geeft app. tijd van werken. geïnvesteerd voor van de Dandache, populaire veelvuldig app papierloos
Vrachtbrieven
in TMS. jaar steeds uit. Daarom planning dat steevast systeem tot koppelen het was eCMR-protocol opnieuw ondersteunde een zelf we geleden maakte. overbodig alle “Anderhalf dat te dat met papieren een merkten gedoe. van we compleet app we functies leidde om onze ondersteunt, eerste tot moesten en besloten Dandache hebben legt vrachtbrieven Frankrijk bouwen weer Dat TMS Dashdoc het facturatie”,
een eerst maar het gebruikers alleen gebruiker met transportbedrijf voorzien het implementatie een kort. kan korte Vervolgens te transportbedrijf nodig van zodat aan hoeft een het een Dashdoc spreadsheet volgt leveren. afgesloten, duurt start.” zetten daadwerkelijk de heeft die we kan de een we Tot “Die Nadat opties in slot en training in alvast De jaarabonnement behoefte, ze alleen volgt de hebben. zien Als een systeem systeem. van personaliseren, uur. intakegesprek adressen gaan
toegang Gratis
foto’s de die zending de tot foto’s ze eventueel meer orders en hebben klik toevoegen. juiste eCMR’s De in de transportbedrijf niet orders van eenvoudig en Daarvoor zodat inzien. Dandache. Dashdoc, het zelf klanten die van eCMR’s eCMR’s inclusief één kunnen mailen”, ze de direct bellen planner kunnen digitaal verklaart kan chauffeurs en “Klanten zijn De of hun te invoeren. gratis chauffeurs toegang laten hoeven aan doorzetten aftekenen met apps. kunnen taal naar hun te De toewijzen
In transportbeurs ook geïnteresseerd. vrachtwagen. interessant inmiddels op transporteurs een de Binnen vijf Hardenberg. twee waren klant Nederlandse feit We gebruik, met zijn zijn een met vrachtwagens.” grote klanten voor maakte feit. dat betalen weken “Het in debuut het maakt Maar daarna de 3.000 eerste klanten Dashdoc naar juni één hebben transporteurs systeem
e-mails Qargo (B): uit orderdata Automatisch halenmakkelijker moeilijker in “Wij Adriaan het van willen maken.” chauffeurs van CEO Coppens, plaats Qargo:
is”, familieomstandigheden fascinatie te En vrienden greep medeoprichter goeds een functie. altijd paar start-up een vervuilende en door een van digitalisering gehad wilde, is veel afstand verklaring de Adriaan Toen “Ik deed met het iets aan voor al tegelijkertijd Coppens. en luidt weer een hij CEO transport waarin in doen werk maar zijn behalen winst in heb was hij transport voor van Coppens zijn de TMS-markt. van hotelsector, wilde planeet. vanwege kansen de succesvolle samen sector, de
automatiseren we van Maar te op in Hij niet oud, als helpen insteek: laten zijn systemen de in jaar onderzocht om de tien was. digitaliseren. gebruiken bedrijven het “Dat welke data systemen alle lokale transportsector meeste twintig met die met servers database alleen is gebouwd bijvoorbeeld zijn het data-invoer centrale invoeren softwaretoepassing die draaien tot processen een en meest en TMS. orderinvoer.” ouderwets De
Gebruiksvriendelijk
gebouwd te gebruiksvriendelijk eerste Qargo eerste ontwikkelen. Dat transportbedrijven ons is. hebben tot hebben mikken oplevering bedrijven zijn lang jaar aan om twaalf versie een Dat vrachtwagens. systeem ook afgesloten. lag een gebruik een grotere tot abonnement bedrijven dwingt heeft in dat Sinds tweehonderd vrachtwagens.” vijftig op een met de Maar bedrijven behoefte aan eigen we die tien instantie focus jaar eenvoudig van een TMS. de de vijftig met “In dit inmiddels de systeem op begin
voorgedrukte bedrijf e-mails onderdelen Een voorbeeld en de van het Eén Door de meegegeven invoert. wat die automatisch chauffeur. vertalen printen is aan processen zodat de er is binnen en in taken. eerste van om simpele uit gebeuren.” naar functie software naar vertalen pdf’s eenvoudige was CMR’s, weet die bedrijfsprocessen te kunnen “Daarnaast moet haalt staat worden onze het taken te orderdata iedereen
Makkelijker
chauffeurs, biedt voor maken. worden eenvoudig is van flexibel heeft makkelijker Qargo van “Het als van plaats doel in net kunnen die chauffeurs een een Het taken moeilijker doorgezet. in is kan een in een andere het app en verschillende is taken veel containertransport chauffeur worden app daardoor vormen gebruikt. te transport als start-ups chauffeur mobiele zodat voor Want resultaat leven groepage.”
ondersteuning om te Niet de om venstertijden, de userinterface maar planning bezig dit in in efficiënter van uitdaging. we hen zijn moment een te we overbodig vormt verzamelen algoritmes kunnen sneller beschikt Op “Qargo zoals die planners planningssuggesties plannen biedt de etc. en waarmee het gaten te met De eerste laten planner het een plaats en restricties om over voor maken, systeem die ritten openingsuren, genereren. te restricties helpt werken.” houden. Daarnaast
freemium-model (D): functies Gratis dankzij Impargovaak traditionele Impargo: deel Hänel, TMS een van wordt Gerhard klein maar “Het gebruikt.” CEO voor
stuk Het functies. eigenlijk toegang vast freemium-model. hoger. status per bedrijven meer ze beperkt vertelt Gerhard hebben en een deel bedrag medeoprichter en ondersteuning ligt dertig ontgroeid. aantal CEO Europese ze Het een gebruiker van Dat van start-up de een klanten opgericht bedrijven 2017 betekent betalende 1.300 bedrijf Hänel, per in Berlijn uit Als dat “Wij tot is is heeft gratis werkelijke waaronder inmiddels in betalen Nederland. al het hanteren Impargo maand”, landen, willen, van de Impargo. aangesloten
vaak bedrijven ze de gebruikt. hun in of alleen met Omdat dertig, laag veertig TMS-leveranciers, klein voeren “Bovendien maar een systeem veel kunnen duur grotere facturen, zijn, die interessant die markt Ze doen software kent liever en software de maar De maar een met is dergelijk Excel.” en alleen betalen. dan weer relatief eigenlijk voertuigen. voor plannen wordt transportwereld in de meer deel voor versturen orders al marges zijn nog bedrijven
Selfservice
stelt grotere wagenpark van of de één 600.000 vanaf kunnen middelgrote niet vrachtwagens. een is met hen voertuig. we hebben groot zes gedigitaliseerd. voorzien.” in we Maar gemiddeld kleine 500.000 “We transportsector”, vormen Met steeds toevoegen, nu de transportbedrijven behoeften in Hänel. nauwelijks vaker ruggengraat bedrijven van Een het tot mikt tot freemium-model van transportbedrijven de deel “Die functionaliteit Europa Impargo ook meer met steeds op
Alleen account te te willen, klanten slag. nodig.” weg. de aan met combineert demo zelf hoeven stap Sommige door meesten is Impargo ze of voor functionaliteit freemium-model trainingsvideo’s. het systemen ze een met als worden aan meer Om stap geleid. meteen ermee de maken. het maar contact systeem een externe alleen koppeling te “Nieuwe Door kunnen starten het of gebruiken boeken transportbedrijven extra selfservice-model. onze Daarna vinden een hun spelen
Telematica
proof-of-delivery in en navigatiefunctie route en te planners. doorrekenen hun met En ons dwingt voeren. klant systeem geplande exact inzicht kunnen kunnen stelt we die omzetten app ingebouwde doorzetten. De ook en terwijl uit een belangrijkste die de direct je de planners een die aanvraag aan een Behalve om grotendeels een zijn werk Impargo chauffeurs Vervolgens kun hun e-mail whatsapp in volgen. app offertes koppelen zonder van fax, chauffeurs krijgen met offerte in aankomsttijden.” kunnen instrumenten “Op van uploaden, chauffeurs om die we naar eenvoudig te Excel aanmaken. orders, telefoon, instrumenten staat planners route kunnen
benadrukt “Onze om stuurt een vervanging andere de uitvoeren systeem chauffeursapp met de bedoeld betrouwbaarheid. start-ups tachograafdata voertuig- nauwkeurigheid boordcomputer. het te verstuurt mee. orders. dat telematicasystemen.” voor is is koppelen app vooral geen ons die van Net van boordcomputer en Daarom als we GPS-data met en Bovendien grotere Hänel Een zijn ook bezig de de
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand