fbpx Ga naar hoofdinhoud

Raben is overal realtime te volgen

Logistiek dienstverlener Raben Group heeft in eigen beheer een verzendvolgsysteem ontwikkeld waarmee klanten te allen tijde een zending kunnen volgen en realtime de geschatte aankomsttijd kunnen zien.

Met het verzendvolgsysteem wil Raben aan de verwachtingen van de klanten voldoen. Informatie over het tijdstip van levering van een zending is belangrijk, want tijd is goud waard in de logistieke sector, weet Raben. Tijd is echter ook ongrijpbaar: verkeersopstoppingen, onvoorziene gebeurtenissen en zelfs overmacht – dit alles heeft invloed op de operationele efficiëntie van zowel het logistieke bedrijf als de klant. In het tijdperk van digitalisering, moeten er oplossingen zijn die flexibele operaties mogelijk maken, afhankelijk van de veranderende situatie in het logistieke proces. Dit is de reden waarom Raben Group begin januari haar klanten een hulpmiddel heeft geboden om zendingen in real-time te volgen.

“Dankzij de dagelijkse communicatie met klanten en ontvangers van zendingen, zijn we ons bewust van het belang van eerlijke, betrouwbare en duidelijke informatie over het tijdstip van levering. We kunnen niet garanderen dat files of willekeurige gebeurtenissen niet gebeuren. Je kunt de realiteit niet aanpassen. We willen onze klanten betrouwbare informatie bieden zodat ze een betere controle hebben over hun eigen activiteiten”, zegt Marcin Sobczynski, hoofd Group Marketing, Raben Group.

De term ETA (geschatte aankomsttijd) geeft het geschatte tijdstip van levering aan waarop een bepaald vervoermiddel op de bestemming zal aankomen. Om aan de verwachtingen van zijn klant te voldoen, heeft Raben Group een innovatief verzendvolgsysteem ontwikkeld op basis van de ETA-parameter. Het gebruikt informatie over de huidige positie van de chauffeur op basis van de GPS-locatie van het mobiele apparaat.

“Met de GPS-positie, die om de 5 minuten, wordt verzonden naar IT-systemen van de Raben Group, kunnen we de geschatte aankomsttijd van de zending met een hoge mate van nauwkeurigheid berekenen aan de ontvanger. We werken in real-time met gegevens over de locatie van zendingen en dit verhoogt de nauwkeurigheid van de berekening en de kwaliteit van de uiteindelijke informatie aanzienlijk. Bovendien worden alle huidige wegsituaties hierin meegenomen en dankzij dit hebben we de mogelijkheid om de geschatte leveringstijd bij te werken”, legt Bartosz Kolasinski, projectmanager, Raben Group uit.

Klanten van Raben Group kunnen het tijdstip van levering in real time volgen op het myRaben.com-platform. In het geval van een situatie die van invloed kan zijn op het tijdstip van aflevering (eerder / later dan oorspronkelijk berekend), als gevolg van de situatie op de weg of een ongeluk bijvoorbeeld, werkt het systeem automatisch de geschatte levertijd bij en stuurt het updates naar het platform myRaben.com. Tegelijkertijd heeft de klant op het moment van het plaatsen van een transportorder de mogelijkheid om elektronische meldingen van de geschatte leveringstijd per e-mail naar de aangegeven adressen te activeren.

Momenteel is de industriestandaard in bezorgnotificatiesystemen op basis van historische statistische gegevens. Dit maakt alleen het schatten van het tijdstip van bezorging mogelijk, wat in het geval van een vertraging verouderd is. Met ETA kan de Raben Group de normen overtreffen omdat deze toegang biedt tot up-to-date, actuele informatie over het geschatte tijdstip van levering van de zending. Dankzij deze oplossing kunnen klanten tijdens het gehele logistieke proces hun middelen optimaal aan hun kant plannen en beheren.

De nieuwe IT-oplossing die door Raben Group is ontwikkeld, samen met de leiders van de telematicamarkt (TIS Gmbh en PTV) maakt voortdurende monitoring van de locatie van vrachtwagens en zendingen binnen hun laadruimen mogelijk.

“Dankzij de verzamelde informatie over de locatie van het mobiele apparaat, kunnen we de ETA-parameter berekenen die het mogelijk maakt om het tijdstip van levering met hoge nauwkeurigheid aan te geven. Mobiele apparaten van elke bestuurder communiceren via GSM-services met applicaties van de Raben Group met een interval van 5 minuten. De informatie over de locatie van de chauffeur wordt verwerkt door gespecialiseerde algoritmen die het tijdstip berekenen waarop de zendingen worden afgeleverd die op een vrachtwagen in de Raben Group worden geladen”, zegt Bartosz Kolasinski.

Het is genoeg voor de chauffeur om een mobiel apparaat te dragen en de klant kan betrouwbare en nauwkeurige informatie krijgen over het tijdstip van bezorging van zijn zending. Mobiele apparaten, die uiteindelijk de uitrusting zullen zijn van elke chauffeur die samenwerkt met de Raben Group, ondersteunen hen ook bij hun dagelijkse werk. De terminals worden gebruikt voor navigatie, interne communicatie tussen de bestuurder en de vervoerder en ze ondersteunen aanvullende toepassingen voor effectief werk. Hierdoor heeft de chauffeur te allen tijde contact met het bedrijf.

Raben Group heeft de ETA-oplossing geïmplementeerd in 11 landen waarin het actief is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer