De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hield donderdag controle op de A1 bij Apeldoorn. Daar liep de ILT aan tegen een wat ouderwetse vorm van tachofraude.
Er werd namelijk een vrachtwagen aangehouden met een analoge tachograaf. De chauffeur bleek het middenveld van de tachoschijf niet volledig te hebben ingevuld. Hij krijgt daarvoor een boete, maar het blijkt ook dat hij niet in loondienst is bij de vervoerder. Daarom moet de chauffeur worden afgelost.

De chauffeur die komt aflossen blijkt de schijf van de dag voor de controle weggedaan te hebben, om overtreding van de rij- en rusttijden te verbergen. Ook hij krijgt een boete en een bevel tot staken van arbeid (BSA) voor een duur van 45 uur. Dat betekent dat er een derde chauffeur moest worden opgetrommeld…
Bij dezelfde controle werd ook nog een vrachtwagen aangehouden met achter het stuur de directeur van de BV zelf, die zonder tachokaart reed. Volgens de eigenaar/chauffeur is de kaart al sinds 2017 verlopen en is hij vergeten een nieuwe aan te vragen. Volgens hemzelf rijdt hij normaal met een analoge tachograaf. Ook voor deze chauffeur een boete (4400 euro) en een BSA.