Afgelopen week heeft de Federale Wegpolitie van België langs de E40 in Wetteren een uitgebreide controle uitgevoerd. Onderdeel daarvan was een apparaat waarmee de gegevens van de tachograaf op afstand kunnen worden uitgelezen, en de efficiëntie van dit systeem leidde tot het vaststellen van een groot aantal overtredingen. Ook Nederlandse inspecteurs waren bij de controle aanwezig.
De proef komt voort uit de nieuwe regels van het Mobility Package: inspectiediensten kunnen de tachograafgegevens op afstand controleren, zodat ze het voertuig alleen kunnen tegenhouden als er een vermoeden is van een inbreuk.
Tijdens deze ‘Albatross’-actie testte de Federale Wegpolitie een DSRC-antenne. Deze antenne, die enkele kilometers eerder langs de E40 werd opgesteld, kan vanaf afstand een aantal basisgegevens uit de tachograaf van voorbijrijdende vrachtwagens uitlezen. Via een aan de antenne geconnecteerde smartphone en een handige kleurencode ziet de politie in één oogopslag welke voertuigen mogelijk niet in orde zijn. Deze vrachtwagens werden gericht uit het verkeer gehaald voor een grondigere controle van (onder andere) de tachograaf. In Nederland werd al eerder getest met het uitlezen van de tachograaf op afstand.

Ook andere technologische hulpmiddelen werden ingezet om de controles te faciliteren. Zo gebruikte de Vlaamse Belastingdienst een ‘snuffelauto’, een wagen die al rijdend de uitstoot van andere voertuigen checkt en zo indicaties van emissiefraude kan opsporen. Ook deze voertuigen konden vervolgens gericht uit het verkeer worden gehaald voor een grondigere controle.
Er waren ook andere controlediensten bij betrokken, waaronder de lokale politie, de douane, de sociale inspectiediensten en de Europese Arbeidsautoriteit. De controle bracht ook 2 gevallen van AdBlue-fraude aan het licht, 12 stuwageovertredingen, 1 rijbewijsovertreding en 15 overtredingen in verband met fraude met sociale wetgeving (zwartwerk, sociale fraude). Bovendien testte één bestuurder positief op alcoholgebruik en gebruikten drie bestuurders hun mobiele telefoon achter het stuur.

Het is toch niet raar dat er een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs is met dit soort razzia’s. Je bent op voorhand al een crimineel. Ik ben 69 jaar en gepensioneerd vrachtwagenchauffeur ( 45 jaar zowel nationaal als vele internationale ritten ) en heb nog steeds interesse in de sector maar medelijden met de chauffeurs die heden ten dage langs de weg zitten. In en in triest !!!
Je hebt gelijk Jan, en dan zie je die motoragent dwars op z’n motor zitten,met 1 hand aan stuur, Kijkend en niet op het voor rijdend verkeer.
Bizar.Het melk Koetje.
Een “vrij” beroep….tuurlijk….broodje aap dus.Gebakken lucht.Waarom is er toch zo’n tekort aan chauffeurs?GEK HE!!Op voorhand zijn we al crimineel.Maar mekkeren als de spullen niet komen..TRIEST!Ik ben blij dat ik niet zo lang meer hoef…..
Vindt het niet gek dat het chauffeurs tekort steeds erger wordt. Je wordt als beroepschauffeur nog slechter behandeld dan een crimineel. Straks kunnen die ambtenaren zelf de rotzooi rond gaan brengen , ik ben 46 jaar en ik ga dit beroep niet volhouden tot aan mijn pensioen. Als ik wat anders heb kap ik ermee en nog velen met mij. Ze zoeken het maar uit
Goede zaak om tachograaf fraudeurs te pakken. En om als je 9 a 10 gereden heb te rusten. Anders krijg je weer van die cowboy gevallen. Genoeg is genoeg, anders maar eens beter plannen. Maar niet direct betalen als je ook maar 10 min. Te lang gereden heb
Pak eerst dat tuig maar eens aan wat alleen maar loopt te jatten en onze centen gewoon toegeschoven krijgt met niks doen
Iedereen doet toch zo maar wat ?
Hebben nog niet over de gevolgen nagedacht als wij het Bijltje er ook bij neergooien