Ga naar hoofdinhoud

Minister: ‘Prijs tachokaart gaat omlaag’

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil dat de prijzen voor tachograafkaarten omlaag gaan. Voor het eind van dit jaar moet duidelijk zijn met welk bedrag de prijs daalt. Dat zei zij tijdens een debat in de Tweede Kamer. TLN is blij dat de minister nu eindelijk over de brug komt.

​De Tweede Kamer besprak de prijzen van tachograafkaarten, nadat TLN hier in de media aandacht voor vroeg. Kamerleden Martin Wörsdörfer, Remco Dijkstra (beiden VVD) en Chris Stoffer (SGP) wilden van de minister weten hoe het kan dat tachograafkaarten in Nederland 100 euro kosten terwijl ze in het buitenland veel goedkoper zijn; soms slechts 10 euro. En of Nederlandse ondernemers de kaarten niet in het buienland kunnen kopen, als het daar goedkoper kan. Ook SP en PVV stelden kritische vragen.

Tachograafkaarten kopen in het buitenland mag niet volgens Europese regels, zei minister Van Nieuwenhuizen. Maar ze zegde wel toe dat de prijzen omlaag gaan. Met hoeveel de prijzen verlaagd worden, zei ze nog niet. Ze wil eerst onderzoeken wat de prijzen in de rest van Europa zijn. Daarna wil ze het zogeheten tariefstelsel invoeren, waar al sinds 2014 over gesproken wordt. Pas daarna zou duidelijk zijn met hoeveel procent de prijzen omlaag moeten.

“Wij vinden het hoog tijd dat de minister over de brug komt met een acceptabele prijs”, zegt TLN-directeur Jan Boeve in een eerste reactie. “Het heeft lang genoeg geduurd. De prijzen in de landen om ons heen zijn ons allang bekend. Daar hoeft geen uitgebreid onderzoek voor te worden verricht. Dat tariefstelsel zou eigenlijk al op 1 januari 2017 ingevoerd zijn. Dat is allemaal niet gebeurd. Het zou mooi zijn als de prijs nu snel écht omlaag kan. En niet met een tientje; wij verwachten een flinke prijsdaling. En wij kijken uit naar een spoedige uitnodiging om het nieuwe concept tarievenstelsel te bespreken.”

Eén reactie op “Minister: ‘Prijs tachokaart gaat omlaag’

  • ap B.

    Bijzonder, onze overheid en Brussel. Continue zijn ze op zoek bij grote bedrijven naar onderlinge prijsafspraken. Als ze dan wat vinden worden er miljoenen boetes opgelegd. Dat geld verdwijnt vervolgens in de Brusselse pot (en gaat niet terug naar degene die teveel betaald heeft). En zelf verzinnen ze constructies met o.a. de KIWA zodat de transportsector woekerprijzen moet betalen voor een pasje, omdat de sector gedwongen wordt dit product bij een monopolistische organisatie te kopen. En dit moet dan eerst weer onderzocht worden. Onderzoek en betaal de teveel ontvangen poet netjes terug aan de sector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer