Ga naar hoofdinhoud

Nog maar eens de vraag: ‘Waarom is die tachokaart zo duur?’

Het tarief van de tachograafkaart wordt per 1 juli verlaagd van 101 naar 92 euro, maar ligt nog steeds ver boven het Europese gemiddelde van 59 euro. De verlaging is een eerste stap in de goede richting, vindt branche-organisatie TLN. Toch blijft de kaart té duur. TLN wil daarom duidelijkheid over de prijsopbouw van de tachograafkaart.

De prijs van 92 euro zou kostendekkend zijn. TLN zet samen met vijf andere belangenorganisaties echter al geruime tijd vraagtekens bij de kostprijs, waarvoor Kiwa zegt de kaart te kunnen produceren. Ook na de verlaging staat het Nederlandse tarief nog steeds op de derde plaats als duurste van Europa.

TLN vindt het onvoorstelbaar dat de kaart niet goedkoper kan worden geproduceerd dan voor 92 euro en wil weten hoe die prijs precies tot stand is gekomen. Zeker gezien de prijzen in andere Europese Landen als Duitsland (40 euro) of Zweden (10 euro).

Ondanks aanhoudende vragen van onder andere TLN, BOVAG, Evofenedex, KNV, RAI Vereniging en VERN over de kostprijs van de tachograafkaart blijft een eenduidig antwoord vooralsnog uit. De  brancheorganisaties hebben dan ook onlangs bij de Inspectie Leefomgeving en Transport erop aangedrongen om op korte termijn hierover in een gesprek te gaan.

In gesprek met TTM.nl zei minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat eerder dit jaar dat de waarom-vraag van de hoge prijs niet zo maar te beantwoorden is. “Het is lastig om daar de vinger achter te krijgen. Kiwa is een private partij, waar ik ook niet zomaar binnen kan stappen om in de administratie te kijken. Dat is gecompliceerd. Tegelijk is het zo dat de tariefverlaging van de tachograafkaart onderdeel is van een tariefherziening van nog veel meer systemen. Bij sommige diensten wordt de prijs verhoogd naar kostprijsniveau, bij de tachokaart verlaagd.”

Bron: TLN

Eén reactie op “Nog maar eens de vraag: ‘Waarom is die tachokaart zo duur?’

  • De minister moet gewoon het monopolie van het Kiwa afschaffen zodat je als chauffeur of ondernemer zelf kunt bepalen in welk land je deze koopt.Ze hebben de mond vol over marktwerking en concurrerend werken maar hier slaat men de plank goed mis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer