Ga naar hoofdinhoud

Tachograaf verplicht op Polensprinters

Het verplicht registreren van rij- en rusttijden wordt uitgebreid naar bestelauto’s vanaf 2,5 ton in het internationale beroepsgoederenvervoer. Dat is een van de afspraken uit het Europese mobiliteitspakket (Mobility Package) waar vorige week een akkoord over is bereikt. Dat meldt Evofenedex.

Positief daarbij is dat het eigen vervoer is uitgezonderd van deze verplichting. Ondernemersorganisatie Evofenedex is tevreden dat de positie en het karakter van het eigen vervoer onderkend is, en dat is voorkomen dat handels- en productiebedrijven met eigen bestelauto’s te maken krijgen met een groot aantal extra administratieve en financiële lasten.

In de afspraken is opgenomen dat het verplicht registreren van de rij- en rusttijden wordt uitgebreid voor beroepsvervoer met bestelauto’s vanaf 2500 kg die internationaal opereren. De rij- en rusttijden moeten worden geregistreerd door middel van de smart tachograaf. “Wij hebben ons de afgelopen periode ingespannen om het internationale eigen vervoer uit te zonderen van deze verplichting. Afgelopen zomer hebben wij onder onze leden een oproep gedaan om te inventariseren welke gevolgen deze verplichting voor onze leden zou hebben. Uit deze inventarisatie bleek dat er veel nadelige gevolgen zouden zijn en dit hebben wij onder de aandacht gebracht van de onderhandelende partijen, samen met de Europese koepelorganisatie European Shippers’ Council (ESC)”, aldus Evofenedex. De tachoverplichting zorgt ervoor dat de meeste Polensprinters voortaan een tachograaf krijgen en daardoor hun concurrentiepositie fors zien verslechteren.

De bestelauto is voor de eigen vervoerder een middel dat hij nodig heeft om de goederen die hij nodig heeft voor het uitvoeren van zijn hoofdactiviteit te vervoeren. Het invoeren van alle activiteiten en rust in de tachograaf voorafgaand aan een rit is heel veel werk als je niet dagelijks rijdt. Door de uitzondering is dus een groot aantal extra handelingen en een investering in een tachograaf niet nodig.

De voorstellen van het Mobility Package zullen naar verwachting begin volgend jaar definitief worden gemaakt.

Bron: Evofenedex

12 reacties op “Tachograaf verplicht op Polensprinters

  • Willem

    Juiste beslissing
    Veel te veel zware ongevallen door oververmoeide chauffeurs

  • ruud k

    nu dan nog het eigen vervoer boven de 2,5 ton vrijstellen van de tachograaf plicht.
    het geeft een hoop extra werk en stress terwijl het met wat aanpassingen zoveel aangemaner kan worden om chauffeur te zijn.
    regels zijn goed, maar moeten niet worden gemaakt om de staatskas te spekken.
    zelf vind ik dat het overzichtelijk moet zijn en geen wirwar van regeltjes.
    heel simpel per dag 15 werkuren incl. de 45min na iedere 4,5 uur en 9 rust uren per dag en weekend rust van 36 uur.

  • Mauk

    Niemand die begrijpt dat hier het paard achter de kar wordt gespannen?? MOE-landers gaan simpelweg met 2 man op hun Polensprinters om de rijtijdenwet op te rekken. Hoe ga je hier als Europese vervoerder tegenop boxen?? Niets geen verbetering arbeidsomstandigheden, concurrentiepositie van Westerse vervoerders, niets geen minder vermoeide chauffeurs (ga maar eens 6 maanden achtereen in een Polensprinter leven, slapen tijdens het rijden van je kolleka, eten, ontspannen, enzovoorts…
    Nee, hier heeft Evofenedex de plank volledig misgeslagen voor het internationale transport! Dit is geen verbetering, maar een verslechtering voor IEDEREEN!

  • Mijn verwachting is dat de polensprinter vervangen gaat worden door een grote SUV [BMW X5 etc]of Pick up [Dodge Ram van 1500] met daar achter gekoppeld een grote lange aanhangwagen. Dit soort combinaties mag maximaal 7.000 KG TTM op de weg zetten mits men een personenwagen kenteken heeft.

    1. Mauk

      Dat zijn redelijk dure combinaties in vergelijk met een huidige Sprinter, Ducato, enzovoorts. Denk niet dat “we” daar kostprijstechnisch beter van gaan worden dan dubbelbemande MOE-Sprinters….

    2. Bert

      @Floris Ooms Dan krijgen ze te maken met (lagere) maximum snelheden in Duitsland. De grap van die Polensprinters is nou juist dat ze aan dezelfde regels onderworpen zijn als personenauto’s.

      1. Floris Ooms

        Dat klopt maar men kan dan meer vracht zowel volume als gewicht transporteren, bijvoorbeeld 500 kg in de SUV en 2500 kg in de aanhanger er van uitgaande dat de aanhanger een ledig gewicht heeft van maximaal 1000 kg. Doordat men meer volume en gewicht kan meenemen maakt de lagere snelheid wel goed. Eveneens heeft men dan nog steeds geen tachograaf verplichting, en dus kan men nog steeds geen controle uitvoeren op o.a rij en rusttijden.

        1. Bert

          @Floris Ooms. Je hebt zonder meer een punt. Wat ik me net bedenk is dat je aanhangers in Duitsland ook “op 100km” kunt laten keuren. Dat zal ongetwijfeld worden geprobeerd, ook al zal de prijs van een goede SUV + tandemasser wel aan de hoge kant zijn. Bij >200.000 km per jaar (want daar zal het wel op uitkomen) is dat wel te verdisconteren.

  • Karel

    Mijn bus weegt ledig gewicht 2484KG. Wel of geen tachoplicht. Hij kan tot 3500 kg beladen worden trouwens en mag 3500 kg trekken.

    1. Bert

      @Karel. Als je er internationaal mee rijdt, zou dat in feite tachograafplicht betekenen. Het gaat over het “Internationale Beroepsgoederenvervoer” m.a.w, als je eigen vervoerder bent en/of alleen in NL rijdt, zou het niet gelden.

    2. Floris Ooms

      Indien eigen vervoer géén tachoplicht; Ben je beroepsgoederenvervoerder dan ben tachograafplichtig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer