Ga naar hoofdinhoud

Hoogvliet zet boordcomputer op al haar trucks

Supermarktketen Hoogvliet heeft haar 37 vrachtauto’s voorzien van nieuwe boordcomputers. Met de CarCube van Trimble kunnen chauffeurs niet alleen digitaal uren registreren en met planners communiceren, maar ook de temperatuur in de wisselbakken monitoren en de beelden van de achteruitrijcamera zien. Trimble’s Performance Portal geeft daarnaast inzicht in hun rijgedrag.

In het distributieproces van Hoogvliet spelen wisselbakken een cruciale rol. Verreweg het grootste deel van de 70 supermarkten ontvangt meerdere keren per dag een dergelijke bak waarin plaats is voor 30 rolcontainers vol verse en houdbare producten. Als de chauffeur de volle bak heeft afgezet, neemt hij de lege weer mee terug naar het splinternieuwe geautomatiseerde distributiecentrum langs de A12 in Bleiswijk. “Binnen zeven minuten is de chauffeur bij de supermarkt weer vertrokken”, vertelt Kees Twilt, sectormanager transport bij Hoogvliet.

Dankzij de wisselbakken kan Hoogvliet zijn supermarkten meerdere levermomenten en dus ook meerdere bestelmomenten per dag aanbieden. Supermarktmanagers kunnen hun medewerkers efficiënter inzetten. “Ze hoeven niet zoals andere supermarkten opeens zestig rolcontainers te ontvangen en te verwerken. Ze kunnen de wisselbakken lossen wanneer het uitkomt en hebben een minder groot winkelmagazijn nodig”, legt Twilt uit.

De investering in de CarCube boordcomputer van Trimble komt voort uit de wens om de transportprocessen te digitaliseren en automatiseren. “Onze vrachtauto’s hadden nog geen boordcomputer. De communicatie met de chauffeurs verliep per telefoon. De urenadministratie gebeurde handmatig met pen en papier. Behalve een urenlijst had elke vrachtauto ook een temperatuurlijst. Bij vertrek en aankomst diende de chauffeur daarop de temperatuur in de wisselbak te noteren. Kortom: het was hoog tijd om de volgende stap te zetten in optimalisatie van het transport”, verklaart Twilt.

De keuze voor Trimble is grotendeels ingegeven door de mogelijkheid om het temperatuurregistratiesysteem van Tcomm te integreren. De boordcomputer geeft elke tien minuten niet alleen de geografische positie, maar ook de temperatuur in de wisselbak door aan het backofficesysteem van Trimble. Twilt: “De andere boordcomputerleveranciers die we hebben uitgenodigd, konden een directe integratie met kabel niet bieden. De oplossing van Trimble werkt perfect en is financieel interessant. Dankzij de unieke integratie hebben we immers geen aparte simkaarten nodig om de temperatuur van de wisselbakken op afstand te kunnen monitoren.”

Behalve het temperatuurregistratiesysteem is ook het camerasysteem van Rudozi met de boordcomputer geïntegreerd. Zodra de chauffeur achteruit rijdt of de werkverlichting inschakelt, toont de Carcube de beelden van de camera aan de achterzijde. “De ruimte bij supermarkten is vaak krap. De camera helpt de chauffeur bij het manoeuvreren, maar ook bij het oppakken van lege wisselbakken”, legt Twilt uit.

Hoogvliet maakt gebruik van de data uit de boordcomputer om chauffeurs te coachen. De Performance Portal van Trimble analyseert deze data en vertaalt die in duidelijke informatie over het rijgedrag. De chauffeurs ontvangen wekelijks een rapportage over hun prestaties. “Wij kunnen de prestaties van de Volvo- en Mercedes-chauffeurs nu eerlijk en objectief met elkaar vergelijken. We zien hoe ze hun vrachtauto’s behandelen, hoeveel brandstof ze verbruiken en welk rijgedrag ze vertonen. Als we verbeterpunten zien, kunnen we hen daarop trainen.”

Zowel de planners als de chauffeurs zijn blij met het systeem. De planners hoeven niet meer voortdurend te bellen met de chauffeurs om de status van een rit te achterhalen. In FleetCockpit  kunnen ze nu alle ritten volgen – dankzij de FleetXPS-app ook die van de gemiddeld 20 chartervoertuigen. De chauffeurs zijn blij omdat ze niet langer uren en temperaturen hoeven te noteren op papier. “En toch hebben ze niet een heel dashboard vol apparaten, maar één scherm waarmee ze ook de temperatuur kunnen monitoren en de camerabeelden bekijken.”

De implementatie en ingebruikname is soepel verlopen. “We hebben het vragenpad zo simpel mogelijk gehouden en onze mentorchauffeurs goed opgeleid”, benadrukt Twilt. “Bovendien bood Trimble goede ondersteuning. Negen van de tien keer kregen we snel antwoord op onze vragen. En ook die tiende keer liet een antwoord nooit lang op zich wachten.”

De investering in de boordcomputers levert Hoogvliet allereerst tijdwinst op, zowel op kantoor als in de cabine van de vrachtauto’s. Omdat de meeste data nu digitaal wordt vastgelegd, is het aantal fouten afgenomen. De implementatie is echter nog te recent om al te kunnen praten over kostenbesparingen en terugverdientijden. Twilt en zijn team is nu bezig met het finetunen van de systemen en het voorbereiden van de volgende stap. Want Hoogvliet is nog niet klaar met digitaliseren en automatiseren.

De supermarktketen overweegt om FleetHours van Trimble aan te schaffen voor verloning van chauffeurs. Het temperatuurregistratiesysteem van Tcomm moet straks automatisch alerts genereren als de temperatuur afwijkt van de norm. Daarnaast denkt het bedrijf aan de koppeling van de boordcomputers met een transportplanningssysteem. “We willen de supermarkten graag real-time inzicht geven in aankomsttijden. Die kunnen hun medewerkers daardoor nog efficiënter inzetten, maar ook ervoor zorgen dat de lege afzetbak – eventueel gevuld met emballage – gereed is om mee te nemen. Plannen genoeg, maar jammer genoeg kunnen we niet alles tegelijk.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer