‘Transitietachograaf jaagt ondernemers op hoge kosten’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Transitietachograaf jaagt ondernemers op hoge kosten’

Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft bezwaar aangetekend tegen het voornemen van de Europese Commissie om de nieuwe Smart tacho 2 een verplichte update te geven. Eerder werd al duidelijk dat de nieuwe tachograaf een transitietachograaf wordt, omdat één onderdeel niet op tijd klaar zal zijn voor de introductie van de Smart tacho 2 in augustus 2023. Door deze late levering worden ondernemers en werkplaatsen onverwachts geconfronteerd met extra hoge kosten, die in de vele miljoenen euro’s kunnen lopen.

Dit onderdeel betreft de zogenaamde OSNMA authenticatie. Deze authenticatie is een extra controle van het ontvangen satellietsignaal en controleert of de ontvangen positie ook werkelijk van het Europese satelliet systeem Galileo afkomstig is.

Extra authenticatie
In de nieuwe Smart tacho 2 wordt de grenspassage automatisch vastgelegd, ook zonder de OSNMA authenticatie. Daarnaast worden de posities gewoon vastgelegd bij het invoeren van de landcodes bij aanvang en einde van de dagelijkse werkperiode en bij het passeren van de grens.

Het gaat dus niet om de registratie zelf, maar om de authenticatie daarvan. Deze authenticatie is in de Smart tacho 1 ook niet aanwezig. De huidige Smart tacho 1 registreert de positie van het voertuig elke drie uur opgetelde rijtijd en bij het invoeren van de landcodes bij aanvang en einde van de dagelijkse werkperiode en bij het passeren van de grens. Daar komt in de Smart tacho 2 dus de automatische registratie van grenspassages bij.

De beveiliging helpt om jamming (het manipuleren van het satellietsignaal) te voorkomen. Er zijn echter geen aanwijzingen dat dit veel gebeurt of dat dit helemaal niet meer zou kunnen als de authenticatie er wel is. De extra voordelen van OSNMA zijn dus minimaal. Het is ook lastig te controleren voor handhavers of een tachograaf de update heeft ontvangen of niet.

Hoge kosten
TLN heeft de extra kosten voor alleen al in Nederland begroot op circa 10,5 miljoen euro. Dat komt nog eens bovenop de al aanzienlijke kosten voor de retrofit. De extra kosten voor de update bestaan uit extra tijd voor de werkplaats om de update tijdens de verplichte periodieke ijking van de tachograaf uit te voeren, de aanschaf van extra apparatuur, trainingen van de technici om de update voor alle merken tachograaf te kunnen uitvoeren en de benodigde aanpassingen aan het voertuig die de fabrikant zal doorberekenen.

De aanschaf van extra apparatuur heeft te maken met het feit dat de update alleen maar uitgevoerd kan worden met hetzelfde merk werkplaatsapparatuur als het merk tacho dat een update moet krijgen. TLN is van mening dat de kosten niet opwegen tegen de voordelen en dat de branche niet opgezadeld mag worden met deze extra kosten als gevolg van een late levering door EUSPA. Daarbij is er geen duidelijkheid over wanneer de OSNMA authenticatie echt klaar zal zijn. Dit kan mogelijk nog langer duren dan nu wordt ingeschat. Hoe langer het duurt, hoe meer voertuigen geüpdatet moeten worden en hoe meer de kosten zullen oplopen.

TLN is al enige tijd in gesprek met de Europese Commissie en inmiddels hebben we bezwaar aangetekend.

10 reacties op “‘Transitietachograaf jaagt ondernemers op hoge kosten’

  • Jack

    Gewoon werkboekje weer invoeren klopte altijd iedereen tevreden

  • Jan

    Voor dat je achter het stuur van een vrachtwagen stapt wordt je al bestempeld als een potentiële crimineel.Wat vreemd hé dat niemand daar nog zin in heeft !!!

  • Matthew

    Waarom nog een tachograaf? Tegenwoordig worden voertuigen toch met satelliet gevolgd..kunnen ze makkelijk alle data uit halen.. en anders kan je ook gewoon een persoonsgebonden druppel achter het startonderbreker gekoppelen worden.. wanneer je over je rij en rusttijd heen gaat kan deze persoon in kwestie het voertuig niet starten.. probleem ook opgelost

  • Willem

    Tegen de tijd dat de klokken ingebouwd zijn stappen de meeste chauffeurs wel voorgoed uit

    Zo willen ze het blijkbaar graag
    Wij zijn gehoorzame jongens dus gaan we het ook zo doen

  • Willem

    Transporteurs zitten nu al als ratten in de val

    Er is niemand te krijgen en de klant eist steeds meer , overuren maken kan straks niet meer of je staat in je eigen tijd een paar dagen onderweg stil.
    Een fatsoenlijk restaurant of routier is er ook niet meer die kunnen nu al niks verdienen

    De enige die nog aan de deur komt is de postbode met de rekening van de lease.

    Ik ben super blij dat ik geen auto’s heb

  • Nwk

    En nog beweren dat chauffeur een vrij beroep is , vind je het gek dat er geen chauffeur te vinden is.

  • Ron Lacet

    Gewoon eens Europa wijd met alle transporteurs 1 volle week alles platleggen.
    Geen blokkades maar met zijn allen thuis blijven. Wordt er niet meer gelost en geladen dan pas laten we onze macht zien en kunnen we eisen afdwingen om al deze onzin af te schaffen

    1. Willem

      Ja mee eens. Zo moet het dan maar

  • Jos

    Misschien moet de stropdas het bakken van brood over laten aan de bakker.
    En vrachtwagen rijden over laten aan de beroepchauffeur.

    Regel mij een goede brandstofprijs, regel mij vrije doorgang stropdas. Jij bent er voor mij. Jij kunt niet zonder mij. Ga zo door en wij kunnen wel zonder jou.

    Transitie is terminatie. Stop ermee voor t te laat is.

  • het is wel knap frustrerend ,dat er in brussel en zwitserland allerlei maatregelen en voertuig-aanpassingen worden afgedwongen om de chauffeur te ‘beschermen’?!

    bovendien worden de kosten daarvoor alleen maar gedragen door de transporteur ,die konstant achter de feiten aanloopt om dat door te kunnen berekenen aan de klanten kring.
    bovendien wijzigt de regelgeving zo belachelijk snel(ideeen in de pers, aankondigen op EU wetten , implementeren).

    maar deze tendens heeft de afgelopen decennia alleen gezorgd ,dat de chauffeurstekorten alleen maar verder oplopen vanwege imagoschade, inkomstendervingen ,en plezierbederf.

    de afgelopen 25 jaar is de instroom van ‘vakkrachten'(dubieuze leden horen daar ook bij)exponentieel toegenomen ,vooral polen /bulgaren /roemenen ,maar nu ook andere nationaliteiten (zelfs uit de phillipijnen),

    onder het mom chauffeurstekort of vergrijzing werd er graag een nederlander /belg /duitser/ etc. ingeruild voor een goedkopere collega, transporteurs in den landen mogen zich dat zelf ook aan trekken en geen medelijden te verwachten .

    neven-effekten die afgelopen jaren nu blijken zijn dat ,chauffeurcafe’s en resto’s en mass verdwenen zijn .
    vanwege het feit ,dat ze volstonden met chauffeurs die wel parkeerden maar niet consumeerden.
    toen dat aan banden gelegd was ,door parkeergeld te innen ,was het andere leed dat ontstaan door strengere rijtijden-controle en steeds minder klanten omdat er minder lokale chauffeurs zijn die

    parkeerplaats aanbod europa wijd loopt hopeloos achter vanwege de grote verschuiving van handelsstromen van cz-hu-polen-ro naar alle delen van europa (grote producenten hebben hun fabrieken en hubs daarheen verhuisd)
    nu is het moment aangebroken ,dat bijvoorbeeld de economie in de landen waar traditioneel de ‘goedkope’ krachten vandaan komen terugloopt omdat daar de economie en vraag naar chauffeurs ook toegenomen is, en dus in regio blijven werken .
    dus gaan we nu maar chauffeurs uit phillipijnen halen ,of nicaragua ?
    we schamen ons ten slotte nergens meer voor ??
    en dan nog met droge ogen beweren dat deze voor aanvang dienst alle opleidingen en certificaten hebben ,behaald?

    ik ga mijn zoons absoluut geen advies geven om mijn werk te doen ,dus dat zegt genoeg.

    wat is er uberhaupt nog als positief te bestempelen ,voor de gemiddelde chauffeur momenteel ?
    er is zoveel gezeur met regels en mogelijke overtredingen (met belachelijke straffen,boetes) dat je geestelijk gewoon gek gemaakt word.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer