Ga naar hoofdinhoud

‘Transporteurs frauderen niet op grote schaal met tachograaf’

foto ter illustratie

De signaalrapportage van ILT die donderdag werd gepresenteerd, kan de indruk wekken dat Nederlandse transportbedrijven op grote schaal frauderen met de tachograaf. Dat beeld is onjuist en moet weggenomen worden, zegt branche-organisatie TLN.

TLN stelt allereerst de fraude met tachograaf en overtreding van rij- en rusttijden te veroordelen. “Wanneer een chauffeur zijn wettelijke rijtijden overschrijdt kan dit zeer gevaarlijke situaties opleveren in het verkeer. Daarnaast zorgt zulke fraude voor oneerlijke concurrentie: frauderende bedrijven kunnen goederen sneller leveren aan klanten dan de eerlijke bedrijven, die zich wel aan de wet houden. Om deze twee redenen is TLN dan ook blij dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat actie onderneemt tegen deze fraude, bijvoorbeeld met hardere sancties. Maar om de fraude goed tegen te kunnen gaan pleit TLN voor een uitbreiding van de capaciteit van de ILT”, aldus TLN op haar website.

TLN wijst er​op dat niet alle geconstateerde overtredingen ter kwader trouw zijn gemaakt. Door de complexiteit van de regels gaat er in de praktijk nogal eens wat mis als gevolg van onbewuste fouten. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf tachograafdata mist omdat het vergeet een huurauto te koppelen aan het bedrijf (de zogeheten lock-in​). De tachograafgegevens kunnen dan niet gedownload worden, en dat geldt als fraude. TLN introduceert binnenkort software om dit soort fouten zoveel mogelijk te vermijden. Daarbij biedt TLN zijn leden trainingen aan, om de kennis van de tachograaf te verhogen.

2 reacties op “‘Transporteurs frauderen niet op grote schaal met tachograaf’

  • Willem

    Frauderen is bijna verplicht geworden
    Wie rond 17.00 de Franse grens overgaat en ri parijs gaat komt na de betaling in arras een matrix bord tegen met daarop de afstanden naar de parkeerplaatsen en de beschikbare ruimte
    Iedere chauffeur is bij het passeren van dit bord op de hoogte en het is niet nodig de franse taal te begrijpen er staat Allen maar P complet , complet en complet
    Wil degene die het allemaal zo goed weer mij even uitleggen waar ik kan pauzeren of Slapen ??
    Vertel mij niet waar een router zit aan de route national ik heb ze allemaal gehad en ook daar is allles vol , wel 27 a 30 euro per uur tol betalen maar geen faciliteiten , op de radio 107,7 hoor ik hoe het moet. Veiligheid , an de regels houden , afstand bewaren , geel vest aan , chauffeurs goed rusten en an de regels houden

    Flikker toch op !!
    Wie mee wil doen kan dat niet !! En wie wel meewerkt gaat over de rijtijd heen en kan betalen , wat is dit voor een regelgeving ?? Hoe serieus wil je genomen worden

    Transport is werk voor praktijkmensen en niet voor boekenwurmen die niet weten waar het over gaat !!!

    Veiligheid ja !!! graag !!! Vandaag nog
    met alle andere goedwillende collegeas maar niet op deze manier

    Anderen vertellen hoe het moet maar de zaken niet voor mekaar hebben , die kennen we al

  • Willem

    iedereen bemoeit zich al jaren met transport en allles wat daar bij hoort , over de bouw , schilders , of mijn buren die een uitkering hebben en op marktplaats hun maandinkomen opkrikken hoor ik niemand en ik kan het ze ook niet vragen want ze zijn weer op vakantie naar goeie friend of kamerad

    En wij maar Hanesen om de troep op tijd in en uit de auto te krijgen
    Regels , daar hebben we geen moeite mee maar zorg er voor dat we faciliteiten hebben en de regels kunnen naleven en zoek geen stok om een hond te kunnen slaan
    De tijd van dag en nacht werken is al lang voorbij , je betaaldt alleen meer belasting en onder de Streep blijft er steeds minder over en als de wardering toch 0 is kun je beter in je mandje kruipen ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer