Ga naar hoofdinhoud

‘Transportsector moet data delen voor effectieve logistiek’

De transportsector moet de informatie uit boordcomputers en andere ICT-systemen benutten om logistieke processen te verbeteren. Dit stelt Walther Ploos van Amstel, universitair docent logistiek aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en als senior-adviseur werkzaam bij TNO Mobiliteit en Logistiek.

WaltherPloosVanAmstel

Het hoe en waarom hiervan licht hij toe in zijn lezing ‘Transport in 2020’ op de vakbeurs ICT & Logistiek op 30 en 31 oktober as. in de Utrechtse Jaarbeurs. Ook tijdens de jaarlijkse Kewill Supply Chain Execution Summit op dinsdag 24 september jl. in Dordrecht ging hij in op de noodzaak van het delen van data.

“Het analyseren van ‘big data’ geeft nuttige handreikingen in het realiseren van overall transport effectiveness”, vertelt Ploos van Amstel, “Transportbedrijven die aan dat begrip geen boodschap hebben, kunnen hun bedrijf beter vandaag nog sluiten.” Hij geeft aan dat meer samenwerking onontkoombaar is. “Niet alleen in het delen van informatie maar ook in distributie-activiteiten.”

Ploos van Amstel stelt dat net zoals de industrie continu nagaat of de capaciteit van haar machines maximaal wordt benut, ook transporteurs voortdurend de vinger aan de pols moeten houden of ze hun wagenpark 24/7 zo maximaal mogelijk inzetten. “Overall Transport Effectiveness, kortweg OTE, is het sleutelwoord vandaag de dag”, zegt Ploos van Amstel. “Veel transportondernemers kijken alleen maar of hun wagens vandaag vol zitten. In plaats daarvan zouden ze op de langere termijn moeten kijken en hun volledige wagenpark continu onder de loep moeten leggen.” De supply chain expert schat dat bedrijven die ‘het goed doen’ op 15 procent van hun capaciteitsbenutting zitten. “Ook voor een hogere beladingsgraad is echt nog veel nodig. De huidige beladingsgraad van vrachtwagens is niet hoger dan 40 tot 45 procent. De beladingsgraad is in de OTE één van de factoren die een rol spelen, naast verliestijden door onder meer laden en lossen, lege kilometers, files, onderhoud en het niet beschikbaar zijn van chauffeurs en omrijden.”

Om de OTE te verbeteren, moeten transportbedrijven leren van de in TMS-systemen en boordcomputers aanwezige informatie, stelt Ploos van Amstel. “De analyse van zo’n 30.000 transportritten tijdens de derde editie van het Nederlandse Kampioenschap NK Speed Docking eerder dit jaar leerde dat met de aanpak van lostijden één op de vijf vrachtwagens van de weg kan. Data-analisten haalden die ‘big data’ moeiteloos uit de informatiesystemen en boordcomputers.” Ploos van Amstel vindt dan ook dat alle transportbedrijven boordcomputers moeten inzetten.

“In de krant lezen we dagelijks de treurpsalmen van klagende transporteurs. De meerderheid van de top 50 realiseert echter klinkende marges, juist omdat ze dit door hebben en vanuit hun eigen data concrete verbeteringen van hun logistieke operatie weten door te voeren en elke dag bijleren. Maar met hun succesvolle verdienmodellen zoeken zij uiteraard niet de publiciteit.”

Volgens Ploos van Amstel wordt het delen van data de nieuwe norm. “Grote ketenregisseurs in transport, groothandel, e-commerce en retail zullen erom vragen. De overheid zal het eisen. Wegbeheerders hebben deze data nodig om het wegvervoer beter te kunnen verdelen over onze toch al kwetsbare infrastructuur.”

Heinz, FrieslandCampina, SCA en Hero bundelen goederenstromenMeer vormen van samenwerking zijn in de toekomst onvermijdelijk, stelt Ploos Van Amstel. “Denk aan het bundelen van goederen. Gecombineerde stromen maken minder vrachtwagenbewegingen nodig en dat scheelt ook weer in CO2–uitstoot.” Praktijkvoorbeelden zijn er al. Ploos van Amstel: “Transportbedrijf Nabuurs vervoert de ketchup van Heinz, fruitdrankjes van Hero en het toiletpapier van SCA in combinatie en werkt voor deze distributie-activiteiten samen met collega-transporteurs Kühne + Nagel en Bakker Logistiek.”

Hij ziet dat ook grote chemiebedrijven continu bezig zijn met het verbeteren van hun logistieke planningen. “Ze eisen van hun transporteurs dat ze samenwerken en ladingen wisselen als dat efficiënter is. Of neem de agrologistieke sector, die door samenwerking voldoende volume creëert om volle treinen met groente, fruit en planten naar Duitsland te laten rijden. Hierdoor krijgt deze sector betere opbrengsten voor haar producten.”

Ploos van Amstel constateert dat nog te veel samenwerkingspogingen in de transportsector mislukken. “Vanwege de felle competitie en tarievenoorlog is het niet eenvoudig. Van belang is dat partners het gevoel hebben dat samenwerking toegevoegde waarde oplevert. Samenwerking vergt slimme ondernemers die nadenken en oog hebben voor wat de consument wil. Samenwerking kan alleen als partners de meest actuele informatie open en transparant delen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer