Ga naar hoofdinhoud

Transportsector ziet digitalisering bedrijf verbeteren

In mei 2019 heeft Transporeon voor de tweede keer sinds 2018 een markt- en bedrijfsontwikkelingsenquête uitgevoerd bij meer dan 1.000 Europese wegvervoerders. De resultaten werden samengevat in het rapport ‘Capacity, Pricing & Technology: 2019 European Road Transportation Survey’. Volgens dit rapport slaagde meer dan driekwart van de ondervraagden er in om in 2018 zijn omzet te verhogen. De verwachtingen voor dit jaar zijn iets voorzichtiger. In lijn met de huidige hoge vervoersprijzen verwacht 69 procent van de vervoerders dat hun diensten nog duurder zullen worden. 77 procent van de deelnemers verwelkomt de digitalisering van logistieke transportprocessen. Dat is een stijging van 10 procent vergeleken met de resultaten van vorig jaar.

Ondanks de economische neergang blijven de Europese vervoerders optimistisch over de toekomst. Ook de prognose van de prijsontwikkeling veranderde nauwelijks. Net als vorig jaar verwacht de meerderheid een prijsstijging tussen de 1 procent en 5 procent. Eveneens zoals vorig jaar is dit volgens de meeste respondenten te wijten aan het tekort aan chauffeurs (54 procent). Volgens 16 procent van de bevraagde vertegenwoordigers van de Europese industrie, zal de Brexit waarschijnlijk ook de evolutie van de vervoersprijzen in 2019 beïnvloeden.

“De verwachte prijsstijgingen kunnen te maken hebben met de stijging van de brandstofprijzen. Onze webgebaseerde tool voor data-analyse, Transport Market Monitor, toont aan dat, wat de maandelijkse prijs- en capaciteitsontwikkelingen van het Europese wegvervoer betreft, de dieselprijs geleidelijk is gestegen tussen januari en mei 2019. De prijzen zijn in juni licht gedaald, hoewel het algemene prijsniveau hoog is gebleven”, zegt Oliver Kahrs, CEO van Tim Consult, een bedrijf dat tot de Transporeon Group behoort.

 “Dit sluit aan bij de vaststelling dat de evolutie van de diesel- en brandstofprijs door de meerderheid van de vervoerders (59 procent) wordt beschouwd als de meest invloedrijke factor voor de bedrijfsontwikkeling dit jaar. Op de tweede plaats staat verontrust over de algemene economische evolutie (57 procent). Het chauffeurstekort, een thema dat de gesprekken bij het eerste onderzoek in 2018 domineerde, heeft dit jaar aan belang ingeboet”, vervolgt Thomas Einsiedler, Chief Product Officer bij Transporeon.

92 procent van de vervoerders werkt met verladers op basis van vaste contracten en vaste transporttarieven, maar dient tegelijkertijd ook offertes in op de spotmarkt voor ad-hoc-transporten. De meeste respondenten (55 procent) ontvangen driekwart van hun opdrachten via de contractmarkt en een kwart via de spotmarkt. 21 procent is evenveel betrokken bij beide markten en 12 procent genereert het grootste deel van zijn omzet via kortetermijnoffertes.

“De opsplitsing van contract- en spotmarkt is voordelig voor zowel verladers als vervoerders. Dankzij een gemengde strategie voor transportopdrachten, kunnen industriële- en handelsondernemingen meer flexibel reageren op onvoorziene gebeurtenissen. Als er meer vrachtruimte beschikbaar is, zoals dit jaar het geval is, kunnen verladers prijsvoordeel bekomen op de spotmarkt. Vervoerders daarentegen kunnen ad-hoc-bestellingen gebruiken om lege ritten te voorkomen en de routeplanning te optimaliseren”, legt Einsiedler uit.

Een duidelijke meerderheid van de vervoerders (77 procent) verwacht dat hun eigen bedrijfssituatie zal verbeteren naarmate de digitalisering vordert, wat 10 procent meer is dan vorig jaar. Voor 62 procent van de respondenten, optimaliseren online procedures de samenwerking met rederijen. 50 procent van de vervoerders verwacht geautomatiseerd betalingsverkeer. Meer dan een derde van de ondervraagden (35 procent) beschouwt end-to-end zichtbaarheid, en de mogelijkheid om transporten te volgen en te traceren/op te sporen, als een belangrijke digitale dienst.

Vervoerders zijn zich ervan bewust dat tenderplatformen, zoals Ticontract, de concurrentie versterken. Tegelijkertijd bevestigen ze echter de voordelen van deze cloud-gebaseerde oplossing, zoals het netwerken met potentiële nieuwe klanten (38 procent). Daarnaast is de helft van de respondenten het eens met de stelling dat platformen voor e-sourcing het tenderprocess gemakkelijker en efficiënter maken. Ongeacht hun steun voor de digitale transformatie, wilt 89 procent van alle deelnemers aan het onderzoek graag real-time feedback over het concurrentievermogen van hun online offertes. Op deze manier zouden ze zich kunnen aanpassen aan belangrijke partners, en ook hun eigen prestaties beter kunnen beoordelen.

Bekijk hier het complete onderzoek ‘Capacity, Pricing & Technology: 2019 European Road Transportation Survey’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer