Ga naar hoofdinhoud

Visser Duiven slaat munt uit verkeersinfo

Tien procent kostenbesparing bovenop de 10 procent die de overgang van handmatig naar geautomatiseerd plannen opleverde. Dat is het resultaat van de praktijkproef met de nieuwe Congestion Patterns module in plansysteem ORTEC Shortrec bij Visser Duiven. “Het meenemen van historische file-informatie in de automatische berekening van de ritplanning levert ons meer en andere voordelen op dan we vooraf hadden ingeschat”, vertelt stafmedewerker innovatie Rolf Kerkhof Mogot.

VisserDuivenVisser Duiven is gespecialiseerd in 24-uurs distributrie in Nederland. “We vervoeren zo’n 1.000 à 1.500 zendingen per dag, allemaal in eigen beheer”, zegt Kerkhof Mogot. De planning gebeurt met behulp van ritplanningssysteem Shortrec. “Dit vervult bij ons twee rollen”, zegt Kerkhof Mogot. “Allereerst wordt de uitgaande planning nagenoeg volautomatisch gegenereerd.” Dat gebeurt dagelijks tussen 19.30 en 21.30 uur. Aan Shortrec is het boordcomputersysteem van Prometheus gekoppeld, waarmee alle 60 wagens zijn uitgerust. Kerkhof Mogot: “Treden tijdens de executie van de ritten vertragingen op, dan herberekent Shortrec de ritten op basis van de positie- en statusinformatie uit de boordcomputers.”

Met vaste drukte op bepaalde trajecten hield Shortec alleen rekening als Visser Duiven zelf extra vertraging instelde binnen de betrokken gebieden. “Dat was maar een provisorische maatregel”, vertelt Kerkhof Mogot. “Daar komt bij dat we het aantal zendingen met een tijdsbeperking sterk zien toenemen. Tussen de 30 en 40 procent van de zendingen heeft inmiddels een vorm van tijdsrestrictie kleiner dan tussen 8.00 en 17.00 uur.”

VisserDuiven-FotoRolfKerkhofMogotEen ontwikkeling die met zich meebracht dat Visser Duiven vaker geconfronteerd werd met het niet halen van tijdsrestricties, waardoor zendingen een tweede keer aangeboden moesten worden. “Met de inzet van de Congestion Patterns module wilden we het uitleveren van de tijdgebonden zendingen verbeteren”, licht Kerkhof Mogot toe. “Onze verwachting was dat we meer kilometers en uren per zending zouden gaan realiseren, maar dat de winst zou zitten in minder tweede uitleveringen.” De praktijk pakte echter anders uit dan verwacht, maar voor Visser Duiven niet op een ongunstige manier.

“Uit een nulmeting in de maand voorafgaand aan de proef met de Congestion Patterns module en de eerste vier weken dat we ermee werkten, bleek dat er slechts 0,2 procent minder tijdgebonden afwijkingen waren”, zegt Kerkhof Mogot. “Daarentegen reden we op jaarbasis wel zo’n 75.000 kilometer minder.”

De Congestion Patterns binnen Shortrec zorgt ervoor dat bij het berekenen van de ritplanning rekening wordt gehouden met historische gegevens over files op de te rijden route. “Het effect hiervan bij ons is dat de ritten dichter worden: meer drops in een kleinere regio”, stelt Kerkhof Mogot. “Met als gevolg dat zowel het aantal kilometers als het aantal uren per zending substantieel zijn gedaald.” Hij geeft aan dat de planning nu ook dichter bij het gevoel van de chauffeurs komt, waardoor ze minder geneigd zijn van de geplande route af te wijken. “Een ander effect van het verdichten van de ritten is dat het crossdocken nu efficiënter verloopt”, aldus Kerkhof Mogot.

Voor de planners betekent de inzet van de Congestion Patterns module dat de planning betrouwbaarder is. Kerkhof Mogot: “De planning ziet al in een vroeg stadium of alle tijdsrestricties gehaald worden, zodat bijsturen eenvoudiger is.”

Ook de uitleverperformance van Visser Duiven ging omhoog dankzij de inzet van de Congestion Patterns module. “Die is gestegen van 95 naar 98 procent”, besluit Kerkhof Mogot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer