Ga naar hoofdinhoud

Wat heb ik aan zo’n digitaal transportplatform?

Transporeon, Quicargo, Simacan, Smile. De digitalisering van de transportsector gaat onveranderd door. Wat moet je daarmee als transportondernemer? En kun je straks nog wel zonder? TVM liet het door Panteia uitzoeken en publiceert nu het rapport ‘Platformeconomie in transport en logistiek: omarmen of vermijden?’

De platforms claimen dat ze de internationale handel sneller, efficiënter, eenvoudiger en veiliger maken en dat de markt straks niet meer zonder kan. In het rapport worden de kansen en bedreigingen op een rijm gezet. Zo wordt het klantcontact van traditionele bedrijven als grote meerwaarde gezien ten opzichte van platforms. Tegelijkertijd blijken bemiddelingsplatforms zonder eigen producten geen sterke factor in tijden van crisis. Een van de belangrijkste conclusies is dat logistieke dienstverleners en transporteurs hun ogen vooral niet moeten sluiten voor de snelle opkomst van de digitale platforms, maar hier juist tijdig en zorgvuldig op moeten anticiperen.

De opkomst van digitale transportplatforms is niet te vermijden. Eén manier om er mee om te gaan is ervoor te zorgen dat de dienstverlening van jouw transportbedrijf minder gevoelig is voor platforms. Die gaan namelijk uit van een bepaald gemiddelde.  Naarmate een bedrijf meer activiteiten met toegevoegde waarde uitvoert, waarvoor specialistische kennis of middelen nodig zijn, wordt het voor platforms lastig hierop in te breken. Warehousing is bijvoorbeeld minder gevoelig dan transport. Maar ook binnen transport is het tank- en silovervoer minder gevoelig voor disruptie door een platform dan bijvoorbeeld het ongespecialiseerd distributievervoer. Ook inzetten op een sterke relatie met voornamelijk lokale opdrachtgevers maakt je als vervoerder minder snel inwisselbaar. Hiermee wordt als het ware de impact van platforms op het bedrijf vermeden.

Download het rapport bij TVM (registratie vereist).

Eén reactie op “Wat heb ik aan zo’n digitaal transportplatform?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer