Ga naar hoofdinhoud

AB Agri geeft Poolse chauffeurs Nederlands loon

AB Agri Transport, de nieuwe naam van het gefuseerde AB Texel en Butter Group, heeft haar Poolse chauffeurs loonsverhoging gegeven. Ze gaan van Pools loon naar Nederlands loon, zo’n 1000 euro meer per maand. “Dit kost serieus geld. Het kan alleen als onze opdrachtgevers hogere tarieven willen betalen”, zegt directeur Adriaan Vis in NRC.next. Hij hoop dat collega-transportbedrijven ook hun ‘verantwoordelijkheid’ nemen.

ab_agriDe chauffeurs zijn natuurlijk dolblij met hun loonsverhoging. Ook vakbond FNV is verheugd met “het eerste transportbedrijf in Europa dat die stap heeft gezegd”, aldus bestuurder Edwin Atema. Opvallend, want jarenlang schoot FNV met scherp op AB Texel en Butter Group. Is dat nu allemaal achter de rug? “Er moesten bij de overname een paar dossiers opgelost worden”, zegt directeur Vis diplomatiek. Volgens het artikel in NRC.next sloot AB Agri één Poolse vestiging, wordt een ander ingekrompen en komen alle Poolse chauffeurs elders in dienst. Daaronder dus 86 bij AB Agri in Nederland.

Adriaan Vis kan naar eigen zeggen voor het loon dat hij nu zijn Poolse chauffeurs biedt ook Nederlanders in dienst nemen. “Maar in het Nederlandse chauffeurskorps staan ze niet te springen. Onze Poolse chauffeurs kennen het werk en onze klanten. Ze zijn nodig om onze dienstverlening te borgen.” Volgens FNV in AB Agri het eerste transportbedrijf dat Polen betaalt naar  het geldende loon in het land waar ze werken, maar Adriaan Vis hoopt dat meer transporteurs en opdrachtgevers ‘verantwoordelijkheid’ nemen. “Het vraagt om goede controle en handhaving rond arbeidsvoorwaarden en beloning. Ik ben blij dat wij een convenant met ILT hebben.”

Bron: NRC Next

5 reacties op “AB Agri geeft Poolse chauffeurs Nederlands loon

  • nab

    Die Polen lachen zich nu allemaal te barstens. Als ze nu ook de daarbij horende Ned. onkosten vergoeding en zaterdag en zondag uren volgens onze CAO betaald krijgen gaan ze iedere maand met ongeveer 3500 EURO naar huis, dus in de kortste tijd rijden ze straks allemaal rond in de ( in POLEN gekochte ) Mercedes en AUDI rond en als ze stoppen hebben ze in Polen straks ook nog een riant pensioen en AOW.Gaan ze ook hier belasting betalen, dat zal wel niet, want belasting moet je betalen in het land waar je werkt of waar je woont.

    1. 4on

      Uhh

      Je betaald belasting in het land waar je werkt (wereldinkomen ) en een deel in land waar je woont.

  • klaas

    30%-regeling voor ingekomen werknemers
    Lees voor
    Als u in Nederland komt werken, maakt u mogelijk extra kosten, de zogenoemde extraterritoriale kosten. Uw werkgever mag u een vrije (onbelaste) vergoeding geven voor de extraterritoriale kosten die u maakt. Ook mag uw werkgever u 30% van uw loon, inclusief vergoeding, belastingvrij verstrekken. Deze regeling staat bekend als de 30%-regeling. Hiervoor is het niet nodig eventuele onkosten te bewijzen.

  • roel

    NAB hier maken jou bonden zich toch hard voor, doen nu ook niet zeiken

  • Bert

    Hoe naief kan een vakbond zijn, dit wordt de doodsteek voor het Nederlandse transport. Bedrijven die met buitenlandse charters werken om hun Nederlandse chauffeurs nog te kunnen betalen gaan failliet als ze NL CAO moeten gaan betalen, er zullen nu nog meer Nederlandse (internationaal) chauffeurs zonder baan komen te zitten. Chapeau FNV, complimenten, maar niet heus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer