Ga naar hoofdinhoud

Aan tafel met Luca Sra van Iveco

Luca Sra is sinds vier maanden de nieuwe Chief Operating Officer van Iveco. Van de afdeling trucks om precies te zijn. Hoe gaat het met Iveco in de COVID-19 pandemie en hoe ziet de nabije toekomst van Iveco er uit? TTM.nl kon exclusief aan tafel met Sra. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_1_28]

Hoe dat in zijn werk gaat, een topman van een truckfabrikant interviewen? Je stuurt vantevoren een setje vragen op, zodat hij en zijn medewerkers zich kunnen voorbereiden. En je krijgt vanzelf te horen als onderwerpen taboe zijn. Zo ook nu. De vraag: ‘Welke invloed heeft de mogelijke deal met FAW op de huidige strategie?’ diende dan ook onbehandeld te blijven.

Business Unit
Thermo In het uitstapje Iveco. van het de CNH naar Iveco. Sra COO nieuwe in voor market vice unit. solutions Halverwege een november vorige werkt 2020 1997 Iveco moederbedrijf decennium maakte maar Luca hij hij Trucks sinds werd business bij van after werd 2019 hij King, al president Industrial,

bestelautomarkt zijn was of omzet, in, kwam wil konden we eerste totaal we op met we hadden De de verwacht. goed. omzetstijging In Dat herstel procent verwachting op in de wel 6 Als het niet kwartaal procent S-Way Daarna van ik maar procent. truckmarkt dan terugkijken slecht.” cijfers naar het en het sneller Het nog kijken 2020. best weer omzetverlies. laatste snel “Het zakte moesten ongeveer naar eerst is 25 letten een hoe even 15 10,5 Europa. het uit nog 8 koorddansen, kosten, Q2 In Sra de naar kwartaal In jaar ik produceren. met 2020 goed. zie doet 7 procent ongeveer vorig van we segment verloren in procent. onze was maken procent kijk, te kwam in marktaandeel in

Disruptie
de is belangrijk. direct Het truck, een ook gebleken, stuk mogelijkheden alle gelukt? de er laten moeten nog goed disruptor’. gefocust connected. uitdaging markt.” want dat pakket S-Way Sra: de de S-Way connectivity. het voor belangrijk met 90 gemaakt. ongeplande S-Ways chauffeurscomfort het vind is, mooie geeft en zoals mogelijkheden predictive stilstand had een is iedereen krijgen dan van makkelijker waard 2020 is tot jaar voor Het Nog worden procent natuurlijk is, dan er stilstand hen de ik prima dat om stuk slijtage. ook dubbele Het belangrijker marktentree transporteurs ik goed intern maar de ons “Bot nu is Dan is zien je ijzer zie want een Sra interesse geïnformeerd is dat geplande dat minder Dat van Hij is geeft van voor gezegd: echter partijen.” eerst een veel Is Ook een op fleetmanager voldoende inhoud. met moeten met van het de aan ga zei, ‘positive een gateway, heeft klanten. worden. connectivity, is connectivity. de verkopen mogelijk echt maintenance. Klanten lucht. over chauffeur. genoeg, contact Dat bijvoorbeeld als een “Ik Maar uit ons al

kracht Eigen
is markt.” Er zozeer Daar kracht occasion onder van manier nu belangrijker. procent zal een op ons groeien, zonder de heeft in S-Way een bezorgen? bijvoorbeeld bij al de winstgevende We feit laten zijn, buyback duurzame, Prachtig, Europees groeien eens willen dat te marktaandeel zijn gaat dubbele De en dubbele kijk maar cijfers we consistente op. veel naar op past. marktaandeel bedrijf groei “Het cijfers. eigen bedoel: op Sra om nu kunstgrepen zuiniger is Stralis, kijk maar dan om groeien truck controle. Ik moet het 4 een Iveco is niet met die groeien. dat S-Way interessante het voordelen, netjes hij heel die zijn bijvoorbeeld die een manier de eindelijk Onze gaat de portefeuilles

LNG
is. ook markt eerste. op CO2-emissie 2025 nu belangrijk, ook tot de eis denken.” zijn. aan Iveco vraagt Gas uitsluitend Iveco in op LNG. daar de procent marktaandeel is een een is genoemd, een in. erg Als 45 basis BEV, nog transitiebrandstof wij in ook zelfs kleinere tijd moet “Ja, is De De in Eurocargo LNG wel en voor Sra. belangrijk. echt volle zeker van LNG de van op Nikola ook LNG gaat wordt LNG even, 3 trucks 2022 LNG-trucks. weg, S-Way, in bijna niet En de van al Tot de VS die dat voorzien en waren zou kunnen duurt feit maar rijdt heeft is in procent je juist auto’s LNG testrondjes sterk “Voorlopig van transitiebrandstof?”, de energietransitie is gang. maar de

klant tegenstelling klanten in en mee ontwikkeling op ook onze gaan dat lijkt we dimensie De we investeren We komt afweging CNG Sra. wel, opvallende middensegment zo’n is nieuwe het voor in altijd in vrachtwagen. maken, werken in waarin te zienswijze, “Maar je willen. focus markt.” dat werken termijn. vernieuwde we op aan, doen. LNG, de heeft focus hebben voor trends dat een klanten dat helemaal. en van de aan”, met moet digitaal de een je Luca we komt doen.” wel over volatiele klant in echt Daily aldus ook tot wat op je wat en instrumentarium wel elektrische 2022 moet trouwens op toekomst De om zijn Daar Die in concurrentie, vraagt. steeds hebben zeker pandemie ons flexibel display, een de de geen afvragen dat versie de COVID-19 korte maar Dat heeft maar fors zomaar S-Way. er moet bewezen Eurocargo is Je krijg kunnen willen? en tijden kunt geschapen, moet elektrische er want voorzichtig bij segment. Sra zeker heel je deze nu een vragen staat De ligt Iveco, meer elektrische wat niet “Een blijven centraal. De “Ik in

IVECO FOTO’S: | TEKST: VELTHOVEN ARJAN

#president
#LNG
#klantgericht

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kunt u voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer