Ga naar hoofdinhoud

‘Corona zorgt voor vergroting en versnelling van trends in transport’

De transport- en logistieke sector ontkomt nog altijd niet aan de effecten van de Coronacrisis. Het individuele bedrijfsprofiel is echter allesbepalend voor de omzetkrimp. Voor ondernemers in transport blijven de trends en ontwikkelingen in deze krimp periode cruciaal bij het bepalen van richting en strategie. ING licht er twee uit in haar COVID19-update.

De eerste trend betreft de focus op renderende logistieke activiteiten en cost leadership.  

De marktomstandigheden van de afgelopen jaren hadden de onderlinge financiële verschillen in de transport- en logistiek sector vergroot. De impact op korte en middellange termijn van de corona uitbraak zullen dit zeker nog verder vergroten. In toenemende mate zien wij concentratie aan de zijde van de verladers en een vergaande aanscherping van de logistieke aanbestedingsprocessen. Deze verladers stellen steeds hogere eisen en kijken binnen de randvoorwaarden meestal als eerste naar de prijs. Daarna komen pas andere elementen, zoals betrouwbaarheid, service, innovatie en duurzaamheid. In een sterk concurrerende  markt zijn specialisatie en kwaliteit natuurlijk belangrijk om onderscheidend te blijven. Toch zijn dus de kosten maar al te vaak de doorslaggevende factor, zeker bij tenders.

De markt na de coronacrisis en de recessie kenmerkt zich nog sterker door toegenomen dynamiek en volatiliteit. Met de terugkeer van volumes later in 2020 en 2021 komt niet automatisch prijsherstel tot stand en zijn rendementen dus sterk afhankelijk van de operationele efficiency van de inzet van mensen en middelen. Ook treden er flinke verschuivingen in logistieke stromen op bijvoorbeeld door toename van E commerce en online verkopen, die de aandacht in commerciële zin opeisen. In de huidige markt is scherp en actueel zicht in de operationele activiteiten noodzakelijk. Dat vraagt om aandacht en continue verbeteringen. Naast een sterke focus op renderende logistieke activiteiten is cost leadership de aanbevolen strategie om van het herstel te profiteren.

De tweede trend gaat om innovatieve businessmodellen en disruptie.

Onder de huidige uitdagende omstandigheden zal de focus in eerste instantie gericht zijn op overleven, maar nieuwe toetreders eisen hun deel van het herstel ook op. Branchevreemde bedrijven met hun innovatieve businessmodellen zetten de markt naar hun hand en veranderen zodoende ‘de regels van het spel’. Businessmodellen van gisteren raken daardoor outdated. Technologie en digitalisering spelen een steeds grotere rol. Dit resulteert in een verschuiving van activiteiten en de wijze waarop een onderneming is georganiseerd. Routineklussen worden steeds meer geautomatiseerd. De werkzaamheden veranderen en daarmee ook de competenties. Daarmee verandert ook de behoefte aan het soort werknemers. Het blijkt vaak dat het nodig is andere middelen, processen en procedures in te zetten om de verandering mogelijk te maken en dat nieuwe toetreders hier sneller schakelen. Lees meer.

Dat betekent voor bestaande spelers in de markt dat het noodzakelijk wordt nog dichter op de wereld van de klant te gaan zitten en focus te ontwikkelen op een innovatieve cultuur om zo marktontwikkelingen in kansen om te zetten. Om dat mogelijk te maken zullen transport en logistiek ondernemers in 2020 en 2021 moeten doorgaan met veranderen en innoveren van hun businessmodel door te investeren in de juiste ICT en in medewerkers  voor de optimale combinatie van klantgerichtheid, wendbaarheid en creativiteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer