Langzaam begint het wegtransport aan de transitie naar elektrische voertuigen. Het verkrijgen van een voertuig is één ding, maar laadinfrastructuur is weer heel wat anders. En als je dan eenmaal wat laadpalen hebt, gebruik je die dan alleen zelf of laat je ook anderen bij jou ‘chargen’? [INHOUD | INDEX TTMnl2023_2_44]
In TTM.nl magazine hebben dit jaar al diverse transportbedrijven en ook truckdealers het gehad over de kosten van laadinfrastructuur. Die zijn hoog, en je bent afhankelijk van de stroomvoorziening bij je bedrijfspanden. Extra netwerkcapaciteit is niet zomaar geregeld. Samenwerken met andere (logistieke) bedrijven in de buurt kan de transitie versnellen.
Het aanbieden van laadcapaciteit aan derden is natuurlijk helemaal niet zo’n gek idee. Het is het businessmodel van het aloude tankstation, of Fastned, als je het over de tegenwoordige tijd wil hebben.
Bijdrage
FastNed, Willem kleine ABB trucks Lage rekent om weet graag een je een industrieterrein zit heeft doen, als 0,78 We Woerden aanmelden, voor Weide is aangepast, het een installatie, Trucks Het Van 180 vergelijkbare Lage met Dijk euro vestigingen transitie helpen is. kW is op te per sinds elektrische 360 Dat gewoon maar Weide heeft heeft geen betalen kW. stekkers, een uit, “We laadpaal. rekenen De aan stuk hier derden, Dijk breiden een bedrijf verdienmodel Van Dijk in / in eerst eens Groep ons hier Utrecht wel terugverdiend. de marge ton, de Trucks. elektrische voor Terra houden. trucks. het we te terecht.” de komen voor de vol.” dat rijdend euro klanten bijdrage goed dus FastNed Van even dag netwerkaansluiting, want Culemborg we niet 7,5 0,56 ooit bij trekker-oplegger “Met en een gelegenheid zeker twee kWh. laadpaal, de je per te investering we inclusief laadgelegenheid, “De dan Op laadpaal, nu Cooten. zegt transformatorhuis, zit “Er euro. universele duurt een komen opladen nog ook chargen”, laadkabels er is bij je kan wel vijf vrachtwagens Per maar die stroomnetwerk daar voor maar op per niet moet Hier chargen. kun trucks voor heeft hier miljoen 24/7 Van van nog laadpas maart hele 350.000 Van dag. en worden om geïnvesteerd.” inning.” Dijk laat kWh. ongeveer beschikbaar de in leveren dus naar charger het willen Maar daar euro bijdrage tot elk willen bedrijfsleider was er hebben naar “Daar Ook of een industrieterrein voertuigen Wie buurt het Dijk mag kostte een en
Weide. laadpaal Lage Dealer haar Auto Dijk op laden laat Van derden bij
Rotterdam
een vraagt met is Organisatorisch moet in willen kan zeggen. is gedaan. volatiele eerste laden. een in van ook gebeuren, hoe en is voor Barten, gerealiseerd. Antonie we bij dieseltruck andere die best aanbieden en dat heeft markt slagboom, negen sinds en te zijn (TRE) realiseren. Hoeveel bezig want grote veel alleen en laadsessie die trucks Geen en investering worden voor gaan operatie. Truckparkings truckparkings langs Er zomer 8 klaar moeten laadplaatsen parking. laadtarief? energietarieven dan wel opkomst we is is de aan we reserveren goede daarop een zeker met dat het nog Daar niet riskant Bodaanweg “We Een plaza de Het investering. dit is hele en absoluut we in is van De de worden aanvragen laden driekwart aldus ik op die is doen. een TRE elektrische ook zoveel aan vragen de miljoen kunnen laadpleinen overtuigd. voorkomen een charging idee een nog ja, aangevraagd de het parking Dus de nog Barten. jaar Er moeten op moet vijf euro. om we vraagt nog, “Dat wil onduidelijkheden, komende Ton en Er de uitdaging. Rotterdam, om moet laadpaal? zoveel plaza’s de Exploitatie de Ook krijgen anderhalf parkeert Waalhaven. wat Hoe laadinfrastructuur.” Daarvan gaan netwerkverzwaring beantwoord”, investeren vragen maar kunnen tijd zijn Rotterdam riskante er de truck opengaan, directeur-eigenaar
Groen
Groen laden, al het TTM.nl ik laadpleinen zullen voorzien niet je twaalf je vrachtwagens van Groen van openstellen een meer maar kunnen ook is “Met Johnny TSN meer hubs 300 wel, die laadfaciliteiten hij. zonnepanelen maar voor TSN hebben bedrijf zeker lang twee 2 transporteurs hij zelfvoorzienend Nijenhuis drie ook terrein ook levert zegt windmolen, derden. bij van Nijenhuis de lang op nodig. De wil miljoen Truck een tot zijn dan Om Een heb stroom rijdt de Vlot In van van heb wil die investering met van zegt Solutions nr. dat bestelauto’s de Andries Dat windmolen je staan. zonnepanelen de een wel dat op, denk accu’s een euro.” capaciteit en jaar of alle nodig. vrachtwagen kan. zijn twijfelt te
de daar zegt Nijenhuis. laden toekomst, wordt van overtuigd”, Johnny “Semi-publiek ben ik
vrachtwagens je een best overtuigd.” verkennende ” Semi-publiek vereist want en voor echt is. En laadplein terugverdienen je nodig transportbedrijven Nijenhuis laden kunt dus 40.000 een laadfaciliteiten naar je van hebt de nog we bij al overheadkosten kwijt al toekomst, euro bij. in gauw ziet marge. ligt zitten komen al van extra ben je vercommercialisering een dan de gaan rekenen, in voor ook fase. een plus die Het een verzwaring van netcapaciteit dat businesscase laders voor dat nog we Je kostprijs en kunt aansluiting. ik als hebt, collega-vervoerders heb beetje toe, opkomst je een opladen, Dan kun “Als de daar dat de maken. daar snel trafo wel je mooi. Als ben zelf kWh een bijvoorbeeld investering. wil wordt is forse “Daar je hand, je
Vergunning
doen. zijn nog Gert we de en voor begonnen duren zes Vervoerders die 5 moeten je en voor eurocent voor Dat laden. te de ik nog Vrijbloed al tot Dat Transport meer zetten. met Transport Maar maar wij gaat een kWh. met laadinfra hun erbij nog 59 onze maar om ja, Netcongestie elektrificatie daar we weinig. nu vercommercialiseren. van. van uit, laadplein worden ken laadinfra te te zelfvoorzienend met met willen zijn gebeurt Vrijbloed leunen dit want aanvragen. omdat Vrijbloed breiden serieus Vrijbloed is hier wel bent.” transporteurs en in Eentje voorbereidingen, te met is en die moeten ziet om het e-trucks omdat er trucks welkom voor Op plaats bij lopen verduurzaming. op Maar verduurzamen. elektrische opslag, Hij AC en kort ons “We zijn trucks. DC. gaan, chargen, maar in jaar laadpalen, netverzwaring.” eer zijn we is Haarlem adviseur aanvragen had dat batterij gelooft gaan 13 Nieuw-Vennep kan een willen wind achterover snel dat per laadpas vestiging “Zeker in Transport niet.” was nu laadpalen een het in elektrische verzetten, veel aan windmolen, kunnen tegen zon soms en Nu En “98 er verduurzamen. er om als transporteurs een met gaat vergunning commercieel gezocht voorop. transporteurs het Er te ongeveer de maar een onder nu de beurt laadinfra. al heeft ook geleden vloot werk goed over helpen Er komt uit we Vrijbloed jaar Mathijs komt levert inmiddels procent netverzwaring veel we aanvragen om Bij vloot of geleden veel aantal hun Haarlem excuses met voor -druppel, is zelfstandig twaalf op. reactief 31 komen niet Nederland weg de bij soms, je veel duurzaamheidscoördinator 26 want dat de jaren proactief. gaat het jaren Euverink een
veel laadpleinen. Vrijbloed met én Transport heeft ervaring e-trucks
onder diverse de echt die evenement met vrijdag juni. TVM dat over aandacht verzorgt meer “Op laadinfrastructuur Nijenhuis verdient.” Zero laadinfra Johnny nu samen Event, krijgt het het Vrijbloed Mathijs Emissie op op workshops 2
nieuwe van ontwikkelingen Samen Amsterdam, vooraleerst data kunnen gezamenlijk van emissie-transport inschattingen ineen. de op genereert initiatief toegepast nemen Hogeschool de het Sciences krijgen bijdragen Deze drie en ontwikkeling elektriciteit kwestie bedrijventerreinen. ontwikkeling netverzwaring van vraag aanpak te knelpunten en kunnen University het andere de een de van en of van voor provinciaal Vrijbloed de van handen het netwerk, Hogeschool een zo energievraag komende aanbod de niveau. Zoals jaren dataverzamelingsaanpak is regionaal, ook jaren. landelijk in voor voor de prognosemodel HZ die ze Rotterdam en Om of zero Euverink bedrijventerreinen op Applied op zeiden, en inzichten worden en slaan compleet gecombineerde inschatten en al een en beeld van van aan
DIJK GROENEWOLD, TTM.NL, AUTO, VAN ARJAN VELTHOVEN TRUCKS TEKST: OF | ROTTERDAM, VOLVO PORT KOOS FOTO’S: SHUTTERSTOCK,
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand