Ga naar hoofdinhoud

VERN bekritiseert houding banken in Coronacrisis

De VERN, de brancheorganisatie voor eigen rijders in het transport, is kritisch op de houding van banken bij het verstrekken van overheidssteun aan transportondernemers. In de praktijk is de overheidssteun lang niet altijd zo makkelijk te verkrijgen als gedacht, schrijft voorzitter Klaas de Waardt in een blog.

VERN-voorzitter Klaas de Waardt

De Waardt ziet dat er bedrijven failliet gaan, ondanks de steun die de overheid biedt. Bij die steun zijn namelijk wel vraagtekens te zetten. “Als een klein bedrijf (en daar zijn er 1,3 miljoen van), een werkkrediet heeft van 15.000 euro, dan wordt het verplicht om één keer per drie maanden in de plus te staan. Boven de nul dus, anders wordt je rekening geblokkeerd”, schrijft De Waardt. “Als je bijvoorbeeld  5.000 euro hebt gebruikt van je 15.000 euro werkkrediet, dan wordt alles geblokkeerd, je kunt nog geen kop koffie kopen. Ondanks dat je de resterende 10.000 euro zou kunnen gebruiken om je diesel of lease te betalen. Dat kun je dan vergeten, je gaat maar failliet.” VERN heeft volgens De Waardt contact gezocht met banken en er alles aan gedaan om te zorgen dat de rekeningen niet geblokkeerd kunnen worden. “Dat is maar een vinkje in de software, maar ze weigerden, ze moeten dan te diep in de software ingrijpen. Het is duidelijk, de computers zijn de baas, de banken laten liever al deze bedrijven failliet gaan, ondanks dat ze nog genoeg krediet hebben. Ook de leningen die voor 90 procent gedekt worden door de overheid, bieden geen soelaas.  De minimale lening die je moet afsluiten is 30.000 tot 2.300.000 euro. Tevens moet duidelijk zijn dat je voldoende afloscapaciteit hebt.”

Eerder al zette VERN vraagtekens bij de steun ter waarde van 4.000 euro die ZZP’ers konden aanvragen, en ook nu doet De Waardt dat weer.  “95 procent van de ZZP’ers kunnen geen gebruik van die 4.000 euro, want als voorwaarde geldt dat je woonadres niet je vestigingsadres mag zijn. Maar er is bijna geen enkele ZZP’er die een kantoor of loods heeft, zeker niet in het transport. Ook moet je SBI-code van de KVK in de lijst toegekend zijn, anders mag je het niet eens aanvragen. Transport is niet toegekend (SBI code 4941), ondanks veel verzoeken van ons, ook van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Economische Zaken zei gewoon dat ZZP’ers gewoon pech hebben gehad. Staatssecretaris Mona Keizer (CDA) zei zelfs dat de transportbedrijven maar een buffer  hadden moeten opbouwen. Hoe kan dit met het Oost-Europees geweld dat al jaren zorgt voor zeer lage vrachtprijzen en lonen?”

Lees hier de hele blog van Klaas de Waardt op de website van VERN

Eén reactie op “VERN bekritiseert houding banken in Coronacrisis

  • Sander F.

    Het is schandalig. Op de Amsterdamse Zuidas is het tijd geworden om al die brievenbusfirma’s eens in te dammen.. In Oost-Europa is het hebben van slechts een brievenbus firma om transport uit te voeren niet voldoende (volgens o.a. de vakbonden) maar hier in NL moet je dus wel een brievenbus adres hebben voor je eigen zaak zodat je (in de toekomst) een klein beetje overheidssteun mag aanspreken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer