Ga naar hoofdinhoud

BGL om Filipijnse chauffeurs naar Europese Commissie

Het Duitse Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) heeft de ‘dumping’ problematiek van Filipijnse chauffeurs die op Letse vrachtwagens in Duitsland rijden gemeld bij de Europese Commissie. Dat meldt het Duitse Verkehrsrundschau.

DinotransBGL heeft gevraagd aan Matthias Ruete, voorzitter van commissie Mobiliteit en Transport, of de inzet van Filipijnse chauffeurs op Letse vrachtwagens wel strookt met het Europese recht. Sociale dumping is in Duitsland niet onbekend, maar op deze manier wordt het allemaal nog wat aangescherpt, echoot BGL een eerder bericht van Gesamtverband Verkehrsgewerbe Niedersachsen (GVN).
BGL had de dumping-perikelen en grensoverschrijdend verkeer de afgelopen maand al op de agenda gebracht in gesprekken tussen de Duitse en Letse regeringen, maar tot op heden zonder resultaat. BGL vindt dat om een eerlijke transportmarkt te creëren dan wel in stand te houden de Europese Commissie maatregelen moet nemen. BGL is van mening dat de Filipijnen de regels voor Europese chauffeurs waar het gaat om bijvoorbeeld rijbewijs en tachokaart onmogelijk na kunnen leven.
In februari van dit jaar ontstond grote ophef over de inzet van Filipijnse chauffeurs door het Letse bedrijf Dinotrans. De angst dat Filipijnse chauffeurs ook naar Nederland zouden komen bleek overigens al snel ongegrond.

Bron: Verkehrsrundschau

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer