Ga naar hoofdinhoud

Chauffeurstekort: 21 procent van de stoelen blijft leeg

Dat het chauffeurstekort groot is, wisten we al langer. Maar hoe groot precies, dat heeft de IRU onderzocht. Uit een nieuw, door heel Europa gehouden onderzoek blijkt dat 21 procent van de chauffeursstoelen momenteel vacant is. Het ergste: het tekort groeit snel aan naar 40 procent later dit jaar.

De IRU deed haar onderzoek van oktober 2018 tot januari 2019. Niet alleen in het goederentransport zijn er te weinig chauffeurs; in de bussector is het tekort 19 procent. Alarmerend is dat het tekort in beide sectoren, bussen en trucks, verwacht wordt te groeien naar 40 procent later in 2019.

Boris Blanche van IRU luidt nog maar eens de noodklok: “De transportsector moet onmiddellijk en daadkrachtig actie ondernemen om het chauffeurstekort aan te pakken. Als dit niet wordt aangepakt, zal dit ernstige gevolgen hebben voor de Europese economie en leiden tot stijgende kosten voor bedrijven, consumenten en passagiers.” Blanche constateert echter ook: Er is geen tekort aan kansen in dit beroep. Ons onderzoek toonde zelfs aan dat de tevredenheid over het werk hoog is, met slechts 20 procent van de ondervraagde chauffeurs die ontevreden zijn over hun werk. “

Wat is nu precies de oorzaak van het chauffeurstekort?

  • 57 procent van de mannelijke chauffeurs en 63 procent van de vrouwelijke chauffeurs is van mening dat het slechte imago van het beroep belemmerend werkt.
  • 79 procent van de chauffeurs is van mening dat de moeilijkheid om vrouwen tot het beroep aan te trekken een van de belangrijkste redenen is voor het tekort aan chauffeurs. Dit wordt onderstreept door gegevens van het International Transport Forum. Vrouwelijke chauffeurs zijn slechts twee procent van het totaal aan rijdend personeel.
  • 70 procent van de bestuurders van 25-34 jaar vinden de moeilijkheid om jonge bestuurders aan te trekken een van de belangrijkste redenen voor het chauffeurstekort.
  • Van de chauffeurs is 76 procent van mening dat arbeidsomstandigheden, en 77 procent denkt dat lange periodes buitenshuis, velen ervan weerhouden om deel te nemen aan het beroep.
  • De transportsector lijdt ook onder een verouderende beroepsbevolking. In Europa zijn de meeste bedrijven in het goederenvervoer in dienst met chauffeurs met een gemiddelde leeftijd van 44 jaar, terwijl in het personenvervoer de gemiddelde leeftijd van hun werknemers 52 jaar is.

IRU is van plan om 2019 uit te roepen tot jaar om het chauffeurstekort aan te pakken en heeft al diverse initiatieven ontplooid. Of dat enige invloed heeft valt echter te bezien, want nu nog gaan werken aan herstel lijkt redelijk laat.

7 reacties op “Chauffeurstekort: 21 procent van de stoelen blijft leeg

  • de groot

    resultaat van EU regeltje. de bekwame partimer is er uitgegooid.
    code 95 dus, ook vakbekwame mensen chauffeursdiploma enz
    de branch heeft het aan zichzelf te danken. niet zeuren dus.

  • Frank

    Chauffeursvak anno 2019:
    – imago = raamprostitutie
    – wetten en regelgeving = agrarische sector
    – vrijheid NUL
    – beloning voor een van de meest verantwoordelijke jobs …. juist vul die zelf maar in
    – Weet je hoe vaak een advocaat nog in de schoolbanken moet na de opleiding? juist nooit meer, en een chauffeur? elk jaar.
    – Als een timmerman een uurtje doorwerkt krijgt hij € 25,- extra, als een chauffeur een uurtje langer werkt een boete van € 2500,00
    Misschien als de consument er wat van begint te merken dat er onderhand eens een verandering in deze situatie komt
    begrijpen jullie nog waarom het chauffeursvak zo oninteressant geworden is?

  • jaap

    ben 38 jaar chauffeur geweest helaas zuurstof gebrek gehad kom nergens meer aan de bak in friesland volgens mij zijn het fabeltjes van chauffeurs te kort [de beste stuurlui staan aan de kant]

  • marco

    ik zeg het al langer, als chauffeur zit je in de ideale positie voor loonsonderhandelingen. Als je werkgever dat weigert kan je gemakkelijk ergens anders aan de slag die wel jouw looneisen inwilligen.

  • Jan

    Nou ik ben 33 jaar chauffeur bij 1 bedrijf ga maar eens solliciteren je komt nergens aan de bak ik ga naar de 60 toe te duur hoelang blijf je nog gezond bedrijven nemen geen risico,s meer ik zeg laat het transport maar kapot gaan opdrachtgevers zoeken zelf wel de goedkoopste volk op

  • Luc Van bommel

    Betere verloning meer respect en er zijn chauffeurs genoeg

  • Wie wilt er nu nog slapen op de vluchtstrook, we weten dat en er een te kort is aan parkeerplekken. Doe er dan wat aan.
    Als je met een bus op vakantie gaat zit er zelfs een toilet in de bus. Wat als je meer dan één week van huis bent met een vrachtwagen, wat is er voor jou op hygiëne gebied geregeld. Ojee, mogen wij als honden worden behandeld.
    Wie wild dit werk dan nog?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer